Reģistrēties?

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

NEPACIETĪGI GAIDĀM

SEPTEMBRIS
Pixies — Beneath the Eyrie
Chelsea Wolfe — Birth Of Violence
Charli XCX — Charli
(Sandy) Alex G — House Of Sugar
The Lumineers — III
Viss kalendārs »

TUVĀKIE NOTIKUMI

SEPTEMBRIS
14: Židrūns, Shishi, K. K. fon Stricka villa
19: Alise Joste, Nesen, K. K. fon Stricka villa
21: UNDER Festival 2019, Autentika
28: Super Besse, Human Tetris, One One
28: Laika Suns, Siguldas pils kvartāls
OKTOBRIS
03: Behemoth, Palladium koncertzāle
03: Kārlis Kazāks, Melno Cepurīšu Balerija
Viss kalendārs »
Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Laika mašīna: Bedre, 1987—1992

Laika Mašīna, 2010. g. 7. septembrī

Tagad un turpmāk eRokā — rubrika "Laika mašīna", kuras ietvaros mēs dosimies pagātnē, lai atcerētos mūzikas leģendas un izpildītājus, kurus par tādiem īsti nevarētu saukt. Šoreiz apskatīsim eksperimentālās grupas "Bedre" darbību.

"Bedre" uzsāka darbību 1987. gadā. Tās sastāvā bija Jānis Sils, Jurģis Krāsons un Daniels Zaikins, trīs jaunieši, kas satikās Annas ielas Tehniskās jaunrades namā. Tās pagrabs arī kļuva par "Bedres" galveno bāzes vietu, tur tapa galvenie manifesti un idejas lielākai daļai dziesmu. Gadu vēlāk bija gatavs grupas pirmais albums ar nosaukumu "Alumīnija Olga" (ierakstīta vairākus gadus, pirms radās "Labvēlīgais tips" ar savu hitu "Alumīnija cūka", tomēr vairākus gadus pēc tam, kad grupas Кино debijas albumā iekļāva dziesmu Алюминиевые огурцы).

/object>

Anālais animāls [Alumīnija Olga, 1988]

Iespējams, dziesmas pirmā pusminūte ir lielākais pārbaudījums ausu izturībai ne vien visā grupas diskogrāfijā, bet arī Latvijas populārajā mūzikā. Stils kopumā ir ļoti līdzīgs tam, ko spēlēja mazliet slavenākās grupas "NSRD" vai "Dzeltenie pastnieki". Šajā konkrētajā skaņdarbā līdzība ar manis nosauktajām grupām varētu būt manāma ne pārāk nopietnajos vārdos, nevis sadistiskajās skaņās.

Tuklais piecinieks [Alumīnija Olga, 1988]

Protams, spēlējot šādu mūziku Padomju Savienībā, uzmanību nevarēja nepievērst. Laikā, kad caur t.s. "Populārās mūzikas arhīvu" tika likumīgi publicētas rietumu mākslinieku dziesmas (pirmie bija The Doors ar Light My Fire 1988. gadā), radīt dziesmas par anāliem animāliem (neaizmirsīsim arī, ka "Padomju Savienībā seksa nav") vai arī kaut ko līdzīgu repa ritmam (komentāros varat ierakstīt, ko jums atgādināja "Tuklā piecinieka" ievads) bija ļoti riskanti.

1988. gadā Jānis Sils izdeva (protams, magnētisko lenšu formātā) arī savu soloalbumu "Bezgalīgā monotonā vienveidība".

Ar atrašanos [Bezgalīgā monotonā vienveidība, 1988]

Albumā plaši ir izmantots leģendārais Casio Beat jeb sintezatora Casio VL-1 parastais ritms. To ir lietojuši arī jau minētie "Dzeltenie pastnieki" (it īpaši albumā "Depresīvā pilsēta", kur tam bija veltīta vesela dziesma), "NSRD", kā arī vairāki starptautiski slaveni mākslinieki — tostarp, Fērgija vienā no savām solodziesmām. Piemēram esmu pielicis dziesmu "Cirvja internacionālistiskā demagoģija". 

Cirvja internacionālistiskā demagoģija [Bezgalīgā monotonā vienveidība, 1988]

Pēc otrā albuma pabeigšanas, 1988. gadā "Bedre" uzsāk koncertēt. Kopā tā nospēlēja sešus koncertus, izmantojot fonogrammu pavadījumam un tikai dziedot pa virsu (retos gadījumos pieslēdzot taustiņus). Koncerti, kas sākās ar dziesmām, mēdza noslēgties ar kautiņiem. Un nevis tā kā Reigani — viens ar otru, bet pa īstam, kaujoties ar skatītājiem.

1989. gadā presē tika izdots pirmais raksts par "Bedri". Mūzikas žurnāliste Daiga Mazvērsīte laikrakstā "Padomju Jaunatne" bija veltījusi diezgan plašu rakstu grupai. Tā nosaukums bija "Kretīnisms vai dekadence?". Tajā līderis Jānis Sils stāstīja par to, kā radīja grupu (tās sākotnējais nosaukums bija "Remonts"). Tāpat viņš minēja, ka ir iepazinies ar "Jumpravu" un par to, ka viņš ir pārstājis klausīties ārzemju mūziku, lai arī vienubrīd grupa virzījās uz Art of Noise stilu. Tika minēts, ka kāds grupas stilu ir nosaucis par sirreālistisko kretīnismu, kas, acīmredzot, ir bijis par pamatu virsrakstam.

Togad grupa izdeva vēl divus albumus. Albumā Indifference visas dziesmas ir angļu valodā. Tomēr manu uzmanību (atzīšu, daļēji nosaukuma dēļ) vairāk pievērsa pa pusei latviskais, pa pusei angliskais "RZ pirmā erekcija".

HXD-hāben [RZ pirmā erekcija, 1989]

Otra manis izceltā dziesma: Come in My Backside sastāv gandrīz tikai no šīs vienas frāzes, kas ir minēta dziesmas nosaukumā. Tomēr jautrais pavadījums ļoti ātri pielīp un Moriseja dziedāšanas maniere (un Moriseja dziesmu temats, trololo), kas ir izmantota šos vārdus izdziedot, tikai paspilgtina izjūtas.

Come in My Backside [RZ pirmā erekcija, 1989]

Jānis Sils pēc šo albumu ierakstīšanās devās uz ASV, lai aizbēgtu no padomju armijas un sabiedrības. Tomēr viņš turpina darboties kā solomākslinieks, izdodot albumu "Aprīļa eksgumētās potences". 1991. gadā, projekta U.S.O.C.A. ietvaros viņš izdod albumu Head Cut. Tas sastāv gan no latviskām, gan angliskām dziesmām. Albumā ir iekļauts visai savdabīgs Jumpravas hita "Ziemeļmeita" remikss, kurš, visticamāk, pretendē uz titulu "Pirmais latviešu skaņdarbs, kurā ir teikts What the Fuck?".

Ziemeļmeitas disco [Head Cut, 1991]

Savukārt dziesma Buttfux turpina "Anālā animāla" un Come in My Backside tematiku. Atšķirībā no pirmā, kur ausis traumē mūzika, šeit smadzenes traumē vārdi.

Buttfux [Head Cut, 1991]

1992. gadā, Silam viesojoties Latvijā, grupa nospēlē savu pēdējo koncertu un uz mūžīgiem laikiem pārtrauc savu darbību.

Jautāsiet — kas pēc tam notika ar "Bedres" dalībniekiem? Nav zināms, kas noticis ar Jāni Silu pēc došanās uz Ameriku. Tomēr, ja atrodat kādu bārdainu ģitāristu, kas, turklāt, kandidē 10. Saeimas vēlēšanās un kuru arī sauc Jānis Sils, tad ziniet — "Bedres" biedrs ir 10 gadus vecāks. Jurģis Krāsons ir izveidojis divus godalgotus videoprojektus, kā arī bijis iesaistīts seriāla "Likteņa līdumnieki" un filmas "Ķīlnieks" veidošanā. Daniels Zaikins, kuru daži neuzskata par grupas kodola veidotāju, kļuva par bārmeni.

Grupas dalībnieki bija izdomājuši savu valsti: Aleponiju. Par tās filozofiju un likumiem ir vairākkārt rakstīts dažādos laikrakstos un izdevumos, protams, saistībā ar pašu grupu. Kā zināms, grupa "Depo", kas pati ir pelnījusi kādreiz tikt apskatīta caur laika mašīnas prizmu, savu pirmo un pēdējo EP nosauca par "Alepo".

Nobeigumā vēlos tikai piebilst, ka jebkurš, kas ir noklausījies visu "Bedres" diskogrāfiju (bez šmaukšanās) ir pelnījis Dzelzs ausu balvu, kuru varat apskatīt šeit. Nopietni.

Ja jūs ieinteresēja grupa "Bedre", ar tās daiļradi var iepazīties portālos "Pietura" un "Draugiem". Radio NABA klausītāji, iespējams, ir dzirdējuši grupas dziesmas raidījumā "Bitīt' matos".

Bedre super grupa. :) Ceru, ka zelta auss balva man pienāksies, lai gan visu diskogrāfiju neesmu dzirdējis Alumīnija Olga albumu pāris gadus atpakaļ baigi klausījos.

Rūdolfs Sietiņš 2010. gada 8. septembrī, 22:26

Tavs komentārs