Reģistrēties?

ALFABĒTS

A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R
S T U V W X Y Z 0-9

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

Ceļš uz Positivus 2022 - 6. daļa

Intro, 2022. g. 14. jūlijā

Mēneša albums: maijs

Intro, 2015. g. 7. jūnijā

TUVĀKIE NOTIKUMI

JANVĀRIS
29: Kautkaili, Palladium koncertzāle
Viss kalendārs »
Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Blockfest 2016 festivāla apskats

Staņislavs Fisenkovs, 2016. g. 25. augustā

Jau gadu desmitiem pasaulē valda stereotips, ka somi ir tauta, kas galvenokārt klausās smago mūziku. Lai gan šāda mūzika Somijā vēl joprojām ir iecienīta, pēdējo desmit gadu laikā arvien lielāku popularitāti iegūst hiphopa žanrs. Tā pārstāvji izpārdot koncertus, sākot no nelielām koncertzālēm, beidzot ar stadioniem, un šajā zemē notiek arī lielākais Ziemeļeiropas hiphopa festivāls Blockfest. Šo festivālu vasaru nolēmām turpināt tieši ar šo pasākumu, lai skatītu vaigā pasaules līmeņa zvaigznes un iepazītu vietējo hiphopa scēnu.

Blockfest norisinās Somijas trešajā lielākajā pilsētā Tamperē, kas atrodas divu stundu brauciena attālumā no galvaspilsētas. Ja sākumā, 2008. gadā, Blockfest norisinājās vienu dienu un salīdzinoši nelielā klubā, tad nu jau otro gadu pēc kārtas tas notiek pilsētas centrā esošajā stadionā un divas dienas. Šo astoņu gadu laikā izaugsmi piedzīvojusi arī programma — tajā arvien vairāk sastopami pasaulē aktuālie mākslinieki. Festivālā ir uzstājušies Mac Miller, Rick Ross, Young Thug, Ice Cube, Mobb Deep, Wu-Tang Clan, Wiz Khalifa, Snoop Dogg un daudzi citi. Arī šogad Blockfest turpināja savu attīstību, aicinot vairāk ārzemju reperus un izplešoties stadiona apkārtnē. Dienu pirms festivāla sākuma visas biļetes jau tika izpārdotas.

Kopumā viss notiek uz trim skatuvēm — stadiona, telts un ielas. Tās visas atrodas ļoti tuvu, bet to skaņa nepārklājas to veiksmīgā izvietojuma dēļ. Pirmajā dienā stadionā uzstājās divi ārzemju mākslinieki — G-Eazy un Nas, kā arī vairāku somu mākslinieki, bet par tiem nedaudz vēlāk. G-Eazy pulcēja visai aktīvu pūli, par ko pārsteigts šķita arī viņš pats. Atšķirībā no Nas uzstāšanās, šis koncerts nebija pārāk atmiņā paliekošs un drīz vien jau aizmirsās. G-Eazy gan uz citu fona izcēlās ar politisku vēstījumu, izpildot pirms divām nedēļām izdoto skaņdarbu FDT jeb Fuck Donald Trump. Nas vienas stundas laikā paspēja izpildīt veselu lērumu ar saviem lielākajiem hitiem, uzsvaru, protams, liekot uz Illmatic albumu. Vairākkārt koncerta laikā viņš mēdza samiksēt kādu savu skaņdarbu ar kādu no ietekmēm. Tādā veidā, piemēram, samiksēts Bēthovens un I Know I Can, kā arī Maikla Džeksona Human Nature un It Ain’t Hard to Tell. Katru gadu organizatori cenšas uz festivālu atvest kādu leģendu, un Nas tam, šķiet, bija izcili piemērots un sagatavoja ļoti pārdomātu setlisti, kurā bija atrodami daudzi viņa karjeras labākie un populārākie skaņdarbi. Viņa koncertu var ierindot starp labākajiem šīgada festivāla.

Pirms un pēc Nas koncerta, uz skatuves, kas atradās lielajā teltī (tājā ietilpa vairāki tūkstoši apmeklētāji), uzstājās Yung Lean un Big Sean. Yung Lean, kurš septembra sākumā būs sastopams arī Rīgā, galvenokārt izpildīja jaunā albuma materiālu, bet neizpalika viņa hiti Kyoto, Ginseng Strip 2002 un citi. Sanākušos ļoti labi varēja dzirdēt, skanot gan jaunākajiem skaņdarbiem, gan vecajiem. Pūlis aktīvi iesaistījās gandrīz katrā koncertā, kas iespaidu par festivālu atstāja vēl labāku. To pašu var teikt par Big Sean, kura koncerta sākums nedaudz aizkavējās. Tikko pabeidzis iesildīt Riannu viņas tūrē, viņā uzkavējās Eiropā uz vēl pāris koncertiem, tostarp Blockfest. Savā koncertā viņš tostarp izpildīja pantu no nesen izdotā, zvaigžņu pārpildītā Champions. Tiesa, Big Sean koncerts, it īpaši tā sākums, izcēlās ar skaņas problēmām, kuras uzreiz atrisināt neizdevās, taču līdz tā beigām tika novērstas.

 

Otrās dienas hedlaineris bija A$AP Rocky, kurš savu koncertu ievadīja ar jaunākā ieraksta At. Long. Last. ASAP pirmo singlu L$D. Viņš atmiņā palika ar vizuāli iespaidīgu uzstāšanos, kurā tika izmantoti dažādi ekrāni, pirotehnika un konfeti, kas tostarp bija simts A$AP dolāru formā. Pārsvarā viņš izpildīja jaunākās plates materiālu, bet izskanēja arī visi lielākie iepriekšejā miksteipa skaņdarbi. Uzstāšanās vidū viņš tostarp atskaņoja Nirvana Smells Like a Teen Spirit un House of Pain Jump Around, dziesmas, kuras ietekmējušas viņu pašu. Citu mākslinieku mūzika skanēja arī Post Malone koncertā, kurš festivāla programmai tika pievienots pēdējā brīdī, kad Travis Scott atcēla savas uzstāšanās visos festivālos pirms divām nedēļām. To, ka Travis Scott bija ļoti gaidīts viesis, varēja novērot starp koncertiem, kad skanēja dažādas dziesmas, un pūlis sāka ārdīties Antidote pavadībā. Post Malone vēl nav pietiekami daudz materiāla, lai aizpildītu Travis Scott koncertam paredzēto stundu, tādēļ sākumā un beigās viņa DJ atskaņoja citu reperu ierakstus, kā arī pats aizvietotājs iztrūkumu aizpildīja, divreiz izpildot slavenāko skaņdarbu White Iverson. Lai gan viņa vārds tika pievienots pēdējā brīdī, arī šim koncertam sanākušie bija gatavi.

Visvairāk programmā bija sastopami vietējo mākslinieku vārdi, kas divu dienu laikā deva ieskatu somu hiphopā. Dodoties uz somu hiphopa pārstāvju koncertiem, bija vēlme ieraudzīt kaut ko jaunu, būt pārsteigtam, kas ne vienmēr bija tā. Daudzi no māksliniekiem paņem pasaules tendences un pārkopē tās savā mūzikā, tikai aizvietojot ar tekstu somu valodā. Tā, piemēram, var teikt, ka Yungin Takeover atgādināja festivālā sastapto Yung Lean, bet Kube bīti brīžiem atgādināja Future, īsti nepieliekot neko jaunu. Otrais novērojums bija saistīts ar to, cik vienveidīgs ir lielo somu reperu repertuārs, ko brīžiem bija pat grūti atšķirt vienu no otra. Te, piemēram, var minēt Cheek un viņa biedrus, kas pārņēma otro festivālu dienu, to vidū Evelina (viena no retajām sievietēm, kas kāpa uz skatuves), Brädi un citi. Tā iemesla dēļ var teikt, ka pirmajā dienā piedāvājums bija daudzveidīgāks un interesantāks.

Cheek šogad apceļoja Somijas arēnas ar savu jaunāko albumu un spēja izpārdot katru no saviem koncertiem (uz dažiem koncertiem pat nevajadzēja dienu, lai tos izpārdotu). Viņš varētu būt populārākais somu reperis uz doto brīdi, bet viņa popularīte galvenokārt balstās uz tīņu meiteņu un viņu mammu sajūsmas. Nevar gan noliegt, ka, raugoties no šova aspekta, tieši Cheek koncerts bija iespaidīgākais.

 

Jāsaka, ka divu dienu likā starp somu reperiem atrasti arī tādi, kurus ir vērts izcelt. Strauju izaugsmi pēdējos gados piedzīvojis Paperi T, kurš Blockfest programmā dēvēts par “indie rap” žanra pārstāvi. Viņa skaņdarbu pamatā ir kvalitatīvi bīti un tie var būt interesanti arī tādā gadījumā, ja nesaprot somu valodu. Starp jaunajiem māksliniekiem angliski repo View, kurš savā mūzikā mēdz sapludināt dažādus elektroniskās mūziks žanrus. Angļu valoda šajā gadījumā nav mīnuss, View var saprast, jo savu stilu viņš ir izkopis gadu laikā un repo lēnām, nesteidzīgi. Viņa mūzikā notverama naksnīga, tumša noskaņa, ko veido ne tikai bīti, bet arī teksti. Interesanti bija paklausīties The Three Smiths, apvienību, kurā apvienojušies trīs jaunākās somu hiphopa paaudzes pārstāvji. Viņu vidū bija arī Noah Kin, kurš arī repo angļu valodā un pēdējā gada laikā guvis atzinību ārpus Somijas. Vairrākkārt festivālā bija sanāca dzirdēt dueta JVG skaņdarbu, kurā iesaistīti vēl septiņi citi somu reperi. Tas skanēja katra iesaistītā mākslinieka koncertā un pašu JVG, kuri noslēdza pirmo festivāla dienu.

Blockfestšogad pulcēja 60 000 cilvēkus, bet ir skaidrs, ka tie nav griesti un tuvākajos gados šis apmeklējums vēl augs. Festivāla laikā radās iespaids, ka apmeklētāji jau ir gatavi vēl līmeni lielākiem hiphopa māksliniekiem, kas nozīmē, ka tuvāko gadu laikā festivālā varētu redzēt Kanje Vestu, Dreiku vai Future un vēl daudzus citus no šī brīža aktuālākajiem vārdiem. Divu dienu laikā nebija sastopami lieli incidenti saistībā ar kārtību. Kā viens no risinājumiem kārtības nodrošināšanai bija teritorijā pie visām skatuvēm atsevišķi nodalītā zona apmeklētājiem “virs 18”. Tas atviegloja darbu tirgotājiem, tā kā tās bija vienīgās vietas, kur notika alkohola tirdzniecība, un pie ieejas šajās zonās visiem tika pārbaudīti dokumenti. Nokļūšana pašā festivālā, pārbaude pie ieejas notiek ātri un norēķiniem var izmantot arī festivāla aproci. Ar izmaksām jārēķinās, ka tās, kā jau ziemeļvalstī, būs visai lielas un viena ēdienreize festivāla teritorijā var izmaksāt 10-12 eiro. Bet Ziemeļeiropā nav daudz alternatīvu šāda žanra festivālam, un tas ir tuvākais Latvijai. Jo vairāk ārzemju mākslinieki būs sastopami programmā, jo vairāk arī ārzemniekus, tostarp latviešus, tas spēs piesaistīt.

Tavs komentārs