Intro.lv 2020. gada labāko Latvijas dziesmu TOP 15

Visām labajām lietām reiz pienāk gals, un, līdz ar 2020. gada 15 labāko dziesmu apkopojumu Latvijā, arī Intro gada topu maratons būs noslēdzies. Te gan uzreiz jābilst, ka tas noslēdzas uz pacilājošas nots — ja visas pasaules kontekstā 2020. gads diez vai paliks atmiņā ar daudz labām lietām, Latvijas mūzikai, jo īpaši atsevišķu dziesmu kontekstā, tas bija, iespējams, spēcīgākais gads vispār.
Šis ir pirmais gads, kad atsevišķi izceļam labākās pašmāju dziesmas, un ne velti — kopumā vairāk nekā 80 skaņdarbus novērtējām kā reālus topa pretendentus, no kuriem ap 30 līdz pat pēdējam brīdim ļoti sīvi cīnījās par iekļūšanu labāko piecpadsmitniekā. Aiz strīpas palika virkne patiesi lielisku dziesmu, kas tikai lieku reizi pierāda, cik labā stāvoklī šobrīd ir Latvijas mūzika, par ko mums ir milzīgs prieks.
Ja visa gada garumā esat aktīvi sekojuši līdzi norisēm Latvijas mūzikā, jūs sagaida daudzas patīkamas atkalredzēšanās ar brīnišķīgām dziesmām, ko ir vērts noklausīties vēl pēdējo reizi šajā gadā. Ja līdz šim esat bijuši attālāk no vietējās mūzikas, esam droši, ka turpmākajās rindās atradīsiet daudzus patiesi kvalitatīvus pārsteigumus, ko pievienot savai ikdienas pleilistei. Lai vai kā — mēs esam lepni, ka tieši šīs 15 dziesmas varam dēvēt par labākajām 2020. gadā Intro.lv versijā. Paldies, ka šo nedēļu laikā esat bijuši kopā ar mums cauri visiem Intro.lv gada topiem, un uz sadzirdēšanos arī 2021. gadā!
15. Carnival Youth — Ances romance
2020. gads Carnival Youth vēsturē ieies kā kaverversiju gads. Grupa gan latviskoja Mumiy Troll dziesmu, gan arī ķērās pie Latvijas kino skaņu celiņu zelta fonda modernizēšanas Naivais ku-kū koncertu ietvaros, kur arī atrodama viņu gada lielākā veiksme. Lieliskas kaverversijas, kas vienlaikus saglabā oriģināla vēstījumu, tajā pat laikā to parādot citā gaismā, ir visai retas parādības, taču vēl retākas ir tādas versijas, kas varētu tikt iekļautas arī starp gada labākajām dziesmām. Ances romance tāda ir. Pulsējošais, nedaudz noslēpumainais bīts komplektā ar saldsērīgo Jāņa Petera dzeju daudz tiešāk kā oriģināls liek klausītājam apjaust, cik viegli gaistoši bija lirisko varoņu laimes mirkļi, līdz tagad paliek tikai sāpīgas atmiņas.
14. Edavārdi — Teikuma beigās
Lai gan Edavārdi šķietami spēj palikt mūžīgi jauneklīgs, viņa karjera ir iegājusi jau otrajā gadu desmitā, sasniedzot punktu, kurā var sākt atskatīties uz iepriekš paveikto. Tieši par to arī ir Teikuma beigās, kurā viņš apcer to, ka nonācis līdz savam šībrīza līmenim, kā arī salīdzina savas izjūtas un skatījumu uz dzīvi toreiz un tagad. Tomēr tā nav nostalģiska paštīksmināšanās, kā šādos gadījumos mēdz gadīties — Teikuma beigās izklausās tikpat labi kā jebkas cits no viņa diskogrāfijas, un, visticamāk, nākotnē kļūs par vienu no standartiem viņa koncertos. Tāpec, ja šīs ir teikuma beigas, esam pārliecināti, ka sekos vēl ne viens vien teikums.
13. Eliots — Labenieks
Par šo mūsu topā iekļuvušo dziesmu mums ir viens stāstāmais padomā, un tas noteikti būs labenieks. Eliots šogad ir trāpījis mērķī, savā jaunākajā singlā iedvesmojoties no Jāņa Belēviča — fantastiski ražīga YouTube satura radītāja, kurš vēsturē ieies kā daudzu spārnotu izteicienu autors. Starp tiem ir (gandrīz) oficiālais COVID-19 tulkojums latviešu valodā “kovidnieks”, kā arī “labenieks”, vārds, ko Kurzemē lieto jau ļoti sen, bet tagad tas beidzot ticis izcelts meinstrīma saulītē. Eliots ir apsteidzis visu Latvijas mūzikas pasauli, pirmais izmantojot iespēju un meistarīgi apvienojot Belēviča vokālu ar pantiem par to, kas viņa paša dzīvē ir labenieks. Mūsu viedoklis par iznākumu ir skaidrs, bet, ja tomēr no pirmās klausīšanās reizes Labenieks nav iesēdies jūsu galvās uz palikšanu, iesakām papētīt dziļāk.
12. ŪGA — LG ir HH
ŪGAs debijas albuma tituldziesma LG ir HH ir jau pāris gadus veca, bet šogad izdotajā albumā dzirdama no jauna ierakstīta tās versija, kas kalpo kā atslēga uz visu albumu un ŪGAs daiļradi kopumā. Šī dziesma ir kā sava veida vizītkarte, tās pantos ŪGAi stāstot par savu nedziedināmo saslimšanu ar repu, tikmēr piedziedājumā apspēlējot to, ka viņa ir meitene, kura repo latgaliski, kas daļai klausītāju, iespējams, varētu raisīt izbrīnu, jo abas no šīm lietām Latvijas hiphopā līdz šim bijušas retums. Tieši tāpēc LG ir HH ir perfekts debijas singls, jo ŪGA tajā iepazīstina ar sevi tik pārliecinoši, lai nevienam vairs nerastos nekādas šaubas un pārsteigumi, izdzirdot viņas balsi.
11. Fiņķis, PRAGAII — Kā Pavadīt Jaunību
Pagājušā gada albumu topā bijām iekļāvuši PRAGAII jaunāko ierakstu, un šogad duets atgriežas mūsu singlu topā ar repera Fiņķa palīdzību. Šis jau ir trešais abu mūziķu kopdarbs, un Kā Pavadīt Jaunību mūsu balsojumā šķita visspilgtākais. Ja dziesma iesākas visai mierīgi ar liegiem ģitāru rifiem, tad pēdējā minūte pārtop par skaļu eksploziju, kurā plīst stikli, ģitāras uzņem apgriezienus un Fiņķa vārdi “Kā pavadīt janunību” no klusām pārdomām kļūst par eksistenciālu saucienu. Kaut arī dziesmas stāsts par veltīgi izšķiestu dzīvi ir izdomāts, tajā paustās izjūtas ir tuvas daudziem, kas padara Kā Pavadīt Jaunību par universālu izpausmi.
10. Singapūras Satīns — Blingi
Kur vairs tie laiki, kad Singapūras Satīns repoja par Aijo Benesu un izklausījās pēc parasta čomu bariņa, kas pāris dienas garas slazdošanas laikā sametuši savas idejas vienā katlā un ir nenormāli lepni par to. “Krutie reperi” jau 2019. gadā nosmēla krējumu ar Piededzini Mann, bet šovasar nenomīza parakstīt līgumu ar Universal Music Group. Lai arī daži jau ir paspējuši nodēvēt Blingus par absolūtu pārdošanos, nekādi nevar noliegt, ka tik lipīgu melodiju radīt ir jāmāk, turklāt lirikās banda joprojām ir palikusi uzticīga sev — nepārprotama dzīves mācība, daudz atsauču uz visdažādākajām tēmām, pa kādam skarbākam vārdam labi piemeklētos brīžos, kā arī skaidra pārliecība par to, ka joprojām tiek darīts tas, kas pašiem patīk vislabāk. Vainot Satīnu pie tā, ka viņiem šobrīd patīk taisīt īstu, kvalitatīvu mūziku, būtu absolūti lieki.
9. Martas Asinis — 30 stundas
2020. gads kļuva par Martas Asiņu atgriešanās laiku, izdodot pirmo ierakstu sešu gadu laikā. To ievada 30 stundas — hipnotizējošs ziņojums par ikdienas steigu un aizņemtību. Grupa to ir ietērpusi postpanka tradīcijās ieturētu ģitāru un tumšu sintezatoru skaņās, radot monotonu un gandrīz vai robotisku sajūtu, kas, visticamāk, būtu labs raksturojums arī 30 stundu nepārtraukta darba sekām. Vienlaikus 30 stundas šķietami ilgst tikai 30 sekundes, pulsējošajam ritmam neļaujot atslābt ne uz brīdi un ļoti spilgti ļaujot izjust dziesmas ziņojumu uz savas ādas. Strādāt tik daudz stundas no vietas noteikti ir pietiekami daudz, Martas Asiņu progress noteikti ir aizņēmis vēl vairāk laika, bet ir acīmredzami katras sekundes vērts.
8. Laika Suns — Atceries Rīgu vasaras naktīs
Kaut gan Atceries Rīgu vasaras naktīs tika izdota aukstā februāra mēnesī ar nostaļģisku atskatu uz siltajām vasaras naktīm, pandēmijas kontekstā šī dziesma ir ieguvusi pavisam citu nozīmi. Jo tipiskā vasara ar negulētām naktīm, ballītēm un bārgājieniem mums šogad ir gājusi secen un nav arī garantijas, ka to varēsim izbaudīt nākamgad. Tieši tādēļ Laika Suns uzburtā vīzija tik ļoti palīdz gan atcerēties vecos labos laikus, kad drīkstēja dzert un dejot lielā pūlī, gan dod cerību par nākotnī, kurā atkal varēsim izbaudīt Rīgu siltās, bezrūpīgās vasaras naktīs. Jācer, ka arī līdz jaunajam Laika Suns albumam vairs nav jāgaida ilgi!
7. Patrisha — Daudz par daudz
Pēdējo pāris gadu laikā Latvijas popmūzika kopumā, un jo īpaši tās TOP 40 segments, piedzīvo milzu uzrāvienu kā popularitātē, tā kvalitātē. Neskatoties uz to, ka konkurence šajā nišā ir milzīga, Patrisha lēnām, bet pamatīgi sāk nostiprināties šī žanra svarīgākās izpildītājas statusā Latvijā, jo tieši viņa ir atbildīga par pēdējo divu gadu labākajām popdziesmām valstī. Ja Es varu būt tā skanēja kā jaunības maksimālisma un pirmās mīlestības emociju himna, Daudz par daudz jau ir ievērojami nobriedušāks stāsts, kas vienlaikus varētu un nevarētu būt iepriekšējā hita turpinājums. Visdrīzāk, tāds tas nav, taču šajā gadījumā tas pat nav svarīgi — dziesma ļauj jaunajām sirdīm sadzirdēt iedvesmu nepadoties, ja tas ir nepieciešams, savukārt, vecākiem klausītājiem liek atgriezties laikos, kad viņi pirmo reizi nonāca ēnā, no kuras tik izmisīgi vēlējās izrauties. Turklāt, kas īpaši svarīgi, pat tad, ja jūs šāda veida mūzika tomēr nespēj uzrunāt, Daudz par daudz tāpat būs, ko piedāvāt — šī ir tik fantastiski lipīga dziesma, ka labāku popmūziku iedomāties ir grūti.
6. ansis — Rīgā
Jāatzīst, ka mums nebija viegli izvēlēties, kuru no mūsu šī gada labākā pašmāju albuma Liela Māksla dziesmām iekļaut šajā topā, jo, pirmkārt, visas no tām ir izcelšanas vērtas un, otrkārt, neviena no tām netika izdota kā singls. Līdz ar to, netrūkst interpretāciju par to, kurš tad ir šī albuma svarīgākais skaņdarbs, bet mūsu izvēle krita uz Rīgā — slavas dziesmu mūsdienu Rīgai un tās brīnišķīgajai dažādībai. Tajā ansis stāsta par to, cik aizraujoša viņam šķiet dzīve Rīgā, kur šobrīd ikvienam ir iespēja definēt savu vidi un dzīvot tik brīvi kā nekad iepriekš — vienalga, kas tu esi un ar ko nodarbojies. Nav daudz dziesmu, kuras var uzskatīt par patiesu laikmeta dokumentu, bet Rīgā noteikti var ieskaitīt šajā kategorijā, jo tā perfekti atspoguļo to, kāda ir dzīve Rīgā šobrīd.
5. Rīgas Modes — Dejot vienatnē
Par spīti tam, ka Rīgas Modes otrā albuma izdošana šogad izpalika, nav nekāds noslēpums, ka esam iztikuši arī bez citiem priecīgiem brīžiem. Tieši tāpēc Dejot vienatnē, dziesma, kuras nosaukums ir līdz sāpēm tematiski precīzs, ir veltīts nenotikušajai vasarai. Muzikāli tā ir loģisks turpinājums grupas attīstībā — lipīgas popa melodijas, kuras balansē starp Modēm raksturīgajām 1980. gadu ietekmēm un absolūtu vasaras estētiku. Arī lirikas seko jau labi iepazītajai sajūtai — Kalvis Bormanis joprojām gan lauž sirdis, gan uzplēš vecas brūces, liekot domāt par visām neizmantotajām iespējām. Modes turpina celt savu kvalitātes latiņu, bet, kas tikpat svarīgi, ja ne vēl svarīgāk — lai arī tas nav plaši pārbaudīts fakts, ir visai droši, ka regulāra Dejot Vienatnē klausīšanās palīdzēs šo laiku pārdzīvot gandrīz jebkuram loverim.
4. Kautkaili — Kaut Kaili
Iespējams, daži, izdzirdot Kaut Kaili, atpazīs tajā pazīstamu balsi, un nekļūdīgi. Kā nekā Kristīne Pāže bija dzirdama visapkārt Latvijai daudz un dikti 2018. un 2019. gadā anša singlā Zemes stunda, taču Kristīne darbojas mūzikā jau vairākus gadus. Viņa piedalījās LNT talantu šovā "OKartes skatuve" un pēc tam muzicēja duetā Du Duo ar tur sastapto draugu Didzi Bordovski. Tagad muzikālais pāris ir atgriezies jaunā ampluā Kautkaili, kurā piedalās arī ģitārists Kaspars Vizulis un kurā akustiskās dziesmas ir pārtapušas par ritmisku popa eksperimentu. Kaut Kaili lieliski rotaļājas ar elektroniku, kuru papildina melanholiskas klavieres, radot burvīgu noskaņu, kurā gribas uzkavēties vēl un vēl. Turklāt jāuzteic arī dziesmas noslīpētā un kvalitatīvā apstrāde, kas izceļ Kaut Kaili daudzu citu latviešu singlu starpā. Kristīne un Didzis nudien skan tik labi kā vēl nekad un, cerams, turpinās attīstīt šo jaunatrasto skanējumu, kam piemīt īsta uzvaras formula.
3. rolands če — Krievu rulete (Riņķa deja)
2020. gads Rolandam ir bijis visai pateicīgs. Parakstīts līgums ar lielāko mūzikas izdevniecību pasaulē Universal Music Group un ar viņu palīdzību izdoti divi veiksmīgi singli: Atkal jau un mūsu topā iekļuvusī Krievu rulete (Riņķa deja). Šī dziesma ir īsts enerģijas lādiņš no paša sākuma līdz pat pēdējām sekundēm un, kā skaidro Rolands pats, tā ir par griešanos kopīgā riņķa dancī gan ar saviem eņģeļiem, gan dēmoniem. Ir ļoti viegli iztēloties, cik lieliski pie Krievu ruletes arī mēs varētu griezties milzīgā riņķa mošpitā vasaras festivālos, tādēļ jācer, ka šis būs īstenojams jau nākamgad. Runājot par Krievu ruleti, grūti nepieminēt arī slowthai epopeju, jo muzikāli dziesma skan gaužām līdzīgi viņa singlam Doorman kopā ar Mura Masa, ko uzreiz pamanīja arī vairāki pašmāju klausītāji. Rolands gan veselīgi pasmejas par šo, jokojot, ka dziesma tapusi, iemetot Doorman dziesmu vārdus un bītus Google Translate. Lai kā tur arī būtu, Krievu rulete ir viens no lielākajiem latviešu bangeriem šogad, tādēļ godam nopelnītā trešā vieta mūsu topā.
2. Alise Joste — Citā dzīvē
Albuma Šākātā galvenajā singlā Citā dzīvē Alise Joste apspriež tematu, par kuru iedomājies ne viens vien — ko darīt brīžos, kad esošā dzīve vairs nav panesama un rodas vēlme pārdeklarēties citā? Tas, protams, ir visai sarežģīts temats, bet Alise spējusi to apdziedāt ar apbrīnojamu vieglumu, padarot to par ikdienišķu formalitāti. Tieši šī disonanse lielā mērā ir tas, kāpēc Citā dzīvē ir tik īpašs skaņdarbs, jo tā trāpīgais teksts vienlaikus varētu likt gan smieties, gan raudāt. Turklāt šo efektu pastiprina arī dziesmas aranžējums, kurā gaiši motīvi mijas ar tumšiem un draudīgiem, uzturot spriedzi klausītājā visā tās garumā. Ir grūti radīt dziesmu, ar kuru spēj asociēties ikviens, arī nezinot tās radīšanas iemeslus, bet tieši to Alisei ir izdevies paveikt, apvienojot traģisko un komisko, kas vijas cauri mūsu visu dzīvēm.
1. Ozols — Pavasaris
Ozola spēja mainīties un celt kvalitātes latiņu ar katru nākamo savas karjeras posmu ir apbrīnojama. Ja vēl varam pastrīdēties, vai viņa 2015. gada atgriešanās Atpakaļ nākotnē galvenā dziesma Superhaips spēja pārsniegt karjeras pirmā posma augstāko latiņu Rajona veidolā, par turpmākajiem darbiem diskusijām īsti nav pamata. Personības rekords un/vai Stils pirms pāris gadiem bija nākamais solis augšup, taču Pavasaris iesoļo pavisam citā līmenī. Dzirdot šo dziesmu tās pasaules pirmatskaņojumā radio, uzreiz bija skaidrs, ka sadarbībā ar Niklāvz, Rolandu če, Andi Ansonu un jo īpaši Arni Račinski, ir tapis kaut kas īpašs, taču vajadzēja paiet nedaudz laikam, lai patiesi aptvertu, cik iespaidīga ir šī dziesma. Tā nelīdzinās nekam citam, ko Ozols ir radījis iepriekš. Vēl vairāk — tā nelīdzinās nekam Latvijas mūzikā vispār un arī pasaules kontekstā vismaz man neizdodas atrast analogu. Pavasaris ir tiešām varena dziesma, kas stāv pāri laikam, žanriem un stilstikai. Tā ievelk, aizrauj un neatlaiž, nemitīgi attīstās, līdz sasniedz savu kulmināciju pēdējās sekundēs, uzreiz radot nepārvaramu vēlmi šo stāstu izdzīvot no jauna. Tā vienkārši ir jādzird, un, visdrīzāk, tieši tāpēc vēl nekad iepriekš nevienā Intro.lv albumu vai dziesmu topa balsojumā neviens cits darbs nebija triumfējis tik pārliecinoši kā Pavasaris. Mums nav šaubu — šī ir Intro.lv gada dziesma, un mēs to patiesi gaidījām!
Visas mūsu dziesmu topā iekļuvušās dziesmas iespējams noklausīties arī īpaši izveidotā plejlistē:
h
u
i
n
a
loti slikti nepiekritu
zaļās muižas akā dirsējs
19. septembrī, 11:45