Reģistrēties?

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

NEPACIETĪGI GAIDĀM

JŪLIJS
Empire of the Sun — Ask That God
Cults — To the Ghosts
Ice Spice — Y2K
AUGUSTS
Foster the People — Paradise State Of Mind
Beabadoobee — This Is How Tomorrow Moves
Viss kalendārs »

TUVĀKIE NOTIKUMI

JŪLIJS
29: BBNO$, Palladium koncertzāle
31: Devendra Banhart, Hanzas Perons
AUGUSTS
02: Summer Sound 2024, Liepāja
12: Artemas, VEF Kvartāls
13: The Smile - ATCELTS, Siguldas pilsdrupu estrāde
14: Jessie Ware, Siguldas pilsdrupu estrāde
18: The Prodigy, Wondersala
Viss kalendārs »
Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Intro.lv 2023. gada labāko Latvijas dziesmu TOP 15

Intro, 2023. g. 30. decembrī

2023. gadā vēl ir palikušas nedaudz vairāk par 24 stundām, tāpēc šis ir īstais brīdis atdot aizejošajiem divpadsmit mēnešiem pēdējo godu, noslēdzot Intro.lv gada topus. Sekojot pasaules labākajiem albumiem un dziesmām, pirms nedēļas prezentējām labāko Latvijas ierakstu topu, bet nu ir laiks iepazīties ar pašmāju labākajām kompozīcijām. Tieši izvēloties 15 spilgtākās Latvijas dziesmas mūsu starpā valdīja lielākās nesaskaņas, jo, lai nonāktu pie šī saraksta, aizvadījām balsošanas kārtu pēc balsošanas kārtas, nekādi nespējot nonākt pie kopsaucēja. Tas lielā mērā parāda, cik ļoti daudzveidīgs un negaidīti kvalitatīvs bija šis gads vietējās mūzikas skaņdarbu ziņā, jo kaut ko sev tīkamu un ļoti labu varēja atrast ikviens. To lieliski var redzēt arī šajā topā, kurā lai vai par ko, bet par daudzveidības trūkumu sūdzēties nevar. Tieši tāpēc — ar prieku un lepnumu noslēdzam mūsu šī gada topus, piedāvājot jums 15 labākās dziesmas Latvijā Intro.lv versijā!

15. Keitija Bārbale un vienkārisbizbizmārītei māja deg

Keitijas Bārbales vārdu uz 2023. gada beigām būtu jāzina ikvienam, kas seko līdzi latviešu mūzikas aktualitātēm. Viņa godam nopelnīja vietu arī mūsu pagājušā gada Latvijas albumu un dziesmu topā. Vienlaikus, iespējams, vienkāra vārds var būt svešāks pat tiem, kas pievērš uzmanību vietējās mūzikas aktualitātēm, bet to varam labot, ierindojot starp, mūsuprāt, labākajām gada dziesmām arī viņu kopīgi izpildīto bizbizmārītei māja deg. Nosaukumā minētā rindiņa no dziesmas teksta, kas vairumam visticamāk asociējas ar savā bērnībā dzirdēto pantiņu, mūsdienu kontekstā, šķiet, ir guvusi jaunu nozīmi. To pastiprina arī raupjais dziedājums, kurā saspēlējas abu balsis. Izmantojot izdevību pavēstīt par citām gada aktualitātēm alternatīvajā jeb pagrīdes mūzikā, varam papildus ieteikt noklausīties arī Aleksandra Barona un Madlēnas Ūdres dueta kopdarbu Partizāns.

14. PretplūsmaSaldūdens

Pretplūsmas debijas singls ir neapšaubāmi ambicioza kompozīcija, taču gana ātri kļūst skaidrs, ka rezultāts sevi pilnībā attaisno. Apvienības dalībnieki vietējā mūzikas pasaulē nebūt nav jauniņie un iepriekš spēlējuši gana plašu spektru aptverošās grupās, kas rezultējies vairāk nekā piecarpus minūtes garā eksperimentāla postroka skaņdarbā. Spalgi skanošās bungas un arvien pieaugošā intensitāte ar katru nākamo Saldūdens posmu ievelk arvien dziļāk un dziļāk, toties Elīzas Daines gandrīz čukstošais un vienlaikus spēcīgais vokāls paceļ spriedzes līmeni vēl par pāris līmeņiem augstāk. Pretplūsmas debija ir ne tikai lielisks žanra piemērs, bet arī vienlaikus spēj izcelties, piedāvājot izteiksmīgu un personīgu skanējumu.

13. Detlef1998

Nav ne mazāko šaubu, ka 2023. gada svarīgākā atgriešanās Latvijas mūzikā ir Detlef. Precīzi 15 gadus pēc brīnišķīgā Detlef Zoo albuma Skapī Uldis Dirnēns beidzot ir atpakaļ, pāris dienas pirms sava priekšnesuma pārpildītā Palladium koncertzālē laižot klajā skaņdarbu 1998, kas mūziķa pierakstos nepabeigts bija stāvējis precīzi kopš šī gada. Dziesmā lieliski ir jūtams, ka tā ir kompozīcija, ko dažādu emociju kokteilī ir radījis pusaudzis, taču nevar noliegt, ka arī mūsdienās un šajā versijā tā skan vienkārši fantastiski. Pēc tik ilgas pauzes atsākt muzicēt jau tā ir grūti, bet to izdarīt tik pārliecinoši — diez vai mūsu platuma grādos tam ir kāds analogs. Gan 1998, gan Detlef koncerts pamatīgi radīja apetīti pēc jauniem Ulda varoņdarbiem mūzikā, un pirmais no tiem būs dzirdams jau februārī Liepājā. Esam droši, ka tas nebūs pēdējais, tāpēc 2024. gadā gaidām lielas lietas no šī gada lielākā pārsteiguma!

12. Gustavo Efekts (pied. ansis)

Gustavo augšāmcelšanās albums Tagad tikai sākās ir ļoti nostaļģisks ieraksts. Īpaši tiem, kas latviešu repera mūziku klausījās savā jaunībā, jo jaunajā ierakstā noslīpētas prasmes sastopas ar svaigām dvesmām. Spilgtākais piemērs šim ir singls Efekts, kurā Gustavo sadarbojas ar šībrīža raženāko un godalgotāko reperi ansis. Klausoties abu muzikālajā dialogā, atmiņā uzreiz ataust No lūpām lasi jeb Gustavo 2006. gada sadarbība ar Vlady, kurā abi reperi gluži kā galda tenisā saspēlējās ar valodām un apmainījās ar rindiņām, kurā pēdējais Vlady krievu valodā pateiktais vārds pārtapa par pirmo Gustavo latviešu valodā pateikto. Repa spēlē ar ansi šoreiz valoda ir tā pati, taču galda tenisa princips paliek, un, dziesmai kustoties uz priekšu, tas kļūst arvien intensīvāks. Ja sākumā Gustavo un ansis apmainās ik pa sešām rindiņām, tad uz dziesmas beigām abi reperi saplūst arvien ciešāk kopā, līdz tenisa bumbiņa tiek atsviesta ik pēc divām frāzēm. Šāds jaunās un vecās hiphopa skolas sakausējums ir mums ļoti tīkams efekts, tādēļ godam nopelnīta vieta mūsu TOP 15.

11. Juris SimanovičsGaismas narkomāni

Jura Simanoviča Gaismas narkomāni ir visagrāk šogad izdotā dziesma, kas atrodama mūsu topā, un ne velti. Publicēta februāra ievadā, tā ir kā himna ikvienam, kas tumšākajās gada dienās lūdz pēc gaismas, lai “vasarā atdotu četras”. Arī albumu topā citējām šīs rindas, bet arī bez tām tekstā ir plaša gamma ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem, kā jau Jura Simanoviča tekstos ir ierasts. Kā pirmais un vienīgais singls no šogad izdotā ieraksta Mīlestības metastāzes, tas kalpo kā labs vēstnesis, stādot priekšā albuma noskaņu un skanējumu. Arī šajās, gada noslēdzošajās dienās, Gaismas narkomāni skan tikpat aktuāli, cik februārī, un tiem, kam ziema nav mīļākais gadalaiks, šī dziesma būs liekama līdzās Jura Bērnības Milicijas kolēģu Martas Asinis senāk izdotajai dziesmai Ballīšu karaliene ziema. Viens vienīgs mierinājums, ka nu ar katru dienu esam tuvāk saulei.

10. VēstnieksSTRāVA

Astoņdesmito gadu mūzikas fenomenu, šķiet, varēs pētīt vēl ilgi. Jo kā gan var izskaidrot to, ka 2023. gada nogalē par vienu no ziedotākajām dziesmām labdarības maratonā "Dod Pieci!" kļūst 1982. gadā izdotā Toto — Africa? Savukārt Apvienotās Karalistes pārdošanas (un strīmošanas) topos šogad pirmo reizi 40 gadu laikā par numur viens hitu kļūst Wham! leģendārā Ziemassvētku dziesma. Lai arī nevarētu pārmest mūsu astoņdesmito estrādei hitu trūkumu, tomēr dzelzs priekškara esamība bez šaubām tai lika skanēt citādāk nekā rietumos. Iespējams, tieši tāpēc plašāku rezonansi guva Vēstnieka šogad izdotais singls STRāVA, kas ienes latviešu mūzikā gabaliņu no tās rietumu astoņdesmito gadu maģijas. Rūdolfa Macata izpildījumā gan tas skan vienlaikus arī ļoti aktuāli. Ar saviem pēdējā laika singliem Vēstnieks liek noprast, ka viņa vārdu ar lielu varbūtību nākamgad locīsim jau albumu topa kontekstā, ko viņam arī novēlam.

9. Wiesulis & sangvnKo tā?

Jau 2022. gadā Wiesulis ar savu debijas albumu Fianchetto ļoti ātri iekaroja vietu hiphopa pasaules augstākajos plauktiņos, to izdarot gan ļoti strauji, gan vienlaikus spējot to attaisnot ar neapšaubāmu kvalitāti. Šis gads izmaiņas nav atnesis, jo Wiesulis kopā ar sangvn jau atkal ir dominējuši straumētāko dziesmu un albumu topus, ko veicinājusi viņu jaunā dziesma Ko tā? — saulaino, bet arī pietiekami agresīvo bītu reperis jau atkal spēj papildināt ar lieliskām rindām un flovu, kas uzreiz liek dziesmai iesēsties zemapziņā un atteikties doties prom. Tas arī nav vajadzīgs, jo Ko tā? ir kārtējais meistarstiķis no mākslinieka, kas spēlē nozīmīgu lomu Latvijas hiphopa dzīves definēšanā.

8. FigūrasDCF

Grūti pateikt, ko tas par mums liecina, bet Intro.lv pašmāju labāko dziesmu apkopojumā reti nonāk pilnībā instrumentāli skaņdarbi. Šogad gan šo tendenci lauza Kaspara Groševa projekta Figūras singls DCF, kurš skan tik krāšņi, ka to nevarējām šeit neiekļaut. Tas izklausās kā ceļojums džungļu valstībā, kurā saulaini tropiskie motīvi mijas ar draudīgākām skaņām, kas šķietami brīdina par no biezokņa uzglūnošajām briesmām. Skaņdarba piecu minūšu garumā neviena no šīm šķautnēm gan negūst virsroku, secinājumus ļaujot izdarīt klausītajam pašam, bet skaidrs ir tas, ka Groševs ir spējīgs pilnībā ieraut klausītāju sevis sintezētajā pasaulē. Tāpēc DCF ir lielisks piemērs tam, cik dzīvi spēj izklausīties elektroniskā mūzika.

7. P.S.PMSSaisti

Jaunizveidotais trio P.S.PMS apvieno šībrīža vienreizējākos un interesantākos vokālus Latvijas mūzikā — Kristīni Pāži, Eviju Vēberi un Elīnu Silovu. Visas trīs dziesminieces jau ir pabijušas Intro.lv topos ar saviem individuālajiem projektiem, tādēļ nebijām pārsteigti, ka mūsu sirdīs iekrita arī viņu pirmā kopdziesma Saisti. Tas ir saldsērīgs stāsts par pieķeršanos un ciešajām saitēm starp diviem cilvēkiem, kuras ir tik grūti pārraut par spīti tukšumam, ko tās sagādā — gluži kā videoklipā redzamais celofāns, kas smacē nost par spīti savam škietamajam vieglumam. Muzikālie iedevasmas avoti savukārt, šķiet, sniedzas līdz interesantam Bjorkas un Kelly Lee Owens krustojumam, kurā maigi pulsējoši bīti sastopas ar zvaniņu un zemūdens pasaules skaņām. Mēs jau nespējam vien sagaidīt, ko vēl mums nākotnē dāvās P.S.PMS, bet par vienu esam droši — šī visticamāk nav pēdējā reize, kad ar šo vārdu sastopamies Intro.lv topos.

6. whenever nearshort hair now

Lai gan pāris singli tika izlaisti vēl 2021. gadā, and everything else arī sasniedzot Intro.lv labāko Latvijas dziesmu top 5, ir sajūta, ka īstais whenever near stāsta sākums ir iezīmējams tieši tagad — līdz ar pirmā EP un tā tituldziesmas short hair now iznākšanu. Abi grupas dalībnieki iepriekš sevi pieteica grupā himnas, tomēr whenever near skanējums ir solis citā virzienā, kas spilgti parādās arī short hair now — vienkāršs, bet noslīpēts indīpops, kura elektriskās ģitāras melodija un Anneli Arro vienlaikus maigais, bet smeldzīgais vokāls rada spēcīgu iespaidu jau no pirmās klausīšanās reizes. Ir jāizceļ arī dziesmā iekļautie sempli, kuru avots šķietami meklējams pagājušā gadsmita 50. gados. To robustais vēstījums, kas 2023. gadā liekas nedzīvs un neapšaubāmi novecojis, vēl vairāk paspilgtina short hair now lirikas, ļaujot grupas veikumam iegūt papildus unikālu emociju devu.

5. KautkailiĻauj man

Šķiet gluži neticami, ka vēl nesenā pagātnē grupa Kautkaili bija uz izjukšanas robežas, jo savā jaunajā debijas albumā Personas kods viņi skan tik spēcīgi un saulaini kā vēl nekad. Ļauj man ir viena no šīm gaismas pielietajām dziesmām, kurā pacilātas ģitāras mijas ar debešķīgo Kristīnes Pāžes balsi, taču ir vērts ieklausīties, par ko šī balss runā. Savā kodolā šī dziesma ir lūgums. Lūgums pēc telpas, kurā droši un bez nosodījuma vai aizspriedumiem izjust skumjas. Lūgums būt patiesi saredzētam un sadzirdētam. Lūgums nemēģināt izmainīt izjūtas, lai vai kādas tās būtu, bet būt klātesošam tām. Ja šī dziesma ir balstīta uz patiesiem notikumiem, tad varam vien nojaust, ka Kautkaili beigu beigās palika kopā, jo šis lūgums tika sadzirdēts.

4. Netīrās CilpasMego gambīts (Freestyle)

Mūsu gada labākā pašmāju albuma Melnezera Grāmata izcilību apstiprina arī tas, ka šim topam mūsu kolektīva locekļi bija nominējuši pat veselas piecas no tā dziesmām. Šajā iekšējā konkurencē virsroku guva Mego gambīts (ja nu kādu interesē — pārējās bija Helsinki, Apdirsies, OGMC un Zenītā), kurā priekšplānā izvirzīts Latvijas hiphopa jaunais spīdeklis Wiesulis. Viņš šogad ir izdevis tikai divas dziesmas, un abas no tām esam iekļāvuši šajā piecpadsmitniekā. Tas gan ir tikai likumsakarīgi, jo Mego gambītā viņš nu jau kārtējo reizi demonstrē, ka ir viens no tehniskākajiem reperiem Latvijā, piedāvājot elpu aizraujošas vārdu spēles un rīmju shēmas, kuras vēl iespaidīgākas padara tas, ka viss šeit dzirdamais ierakstīts vienā piegājienā.

3. Rīgas ModesKalifornija

Kalifornija ir pirmais Rīgas Modes jaunais darbs kopš albuma Patiesie nodomi, kas ne tikai ieguva visas iespējamās pašmāju mūzikas balvas, bet arī kļuva par robežšķirtni kolektīva darbībā un sastāvā. Taustiņinstrumentālistes Madaras Gailes pievienošanās grupai ir šķietami gana pamatīgi izmainījusi apvienības dinamiku, šo instrumentu padarot nedaudz klusāku un apslēptāku, vienlaikus nepazaudējot tā prominento lomu možu skaņā. Pati par sevi Kalifornija ir iepriekšējās plates skaņas evolūcija — ietekmes ir jūtami gājušas dažus gadus astoņdesmitajos uz priekšu, skanējumā atkal lielāka loma ir ģitārām, tajā pašā laikā nepiedāvājot kaut kādus pavisam negaidītus pavērsienus. Arī tekstuāli nekādi milzu pārteigumi nav sagaidāmi — klausītāju sagaida ierasti kvalitatīvas metaforas, meistarīgi apvienojot ikdienas dzīvi Latvijā ar TV ekrānos redzētajiem sapņiem par lielo pasauli, kas lielākoties ir absolūtas ilūzijas par realitāti tur tālumā. Ja tā padomā — vai no mūsu skatu punkta ir iespējams vēl precīzāk definēt Kalifornijas lomu pasaules popkultūrā, kā šajās četrās minūtēs?

2. AlejasŪDENSVĪRS

Lieliskiem skaņdarbiem piemīt spēja uzburt iztēlē noteiktas sajūtas vai ainas, un arī ŪDENSVĪRS ir viens no tādiem, liekot iztēloties atrašanos ekstātiskā cilvēku pūlī, kas koncertā lēkā tā ritmā. Vienīgais apvienības Alejas šī gada singls jau no pirmajām sekundēm piesaista uzmanību ar šķietami vienkāršu, bet sasodīti lipīgu basa partiju, kas arī kļūst par dziesmas galveno vadmotīvu. Iesākumā, līdzās sirēnu skaņām un stratēģiski izvietotiem fona vokāliem, šo motīvu pavada pancīga bungu partija, bet dziesmas vidū to pilnīgi negaidīti nomaina drum & bass vai breakcore ietekmēti lauztie ritmi, kas pārslēdz ŪDENSVĪRA skanējumu pilnīgi citā ātrumā. Rezultāts ir fantastiski svaigi skanošs pankroka un elektroniskās mūzikas hibrīds, ko vēl efektīgāku padara dziesmas teksts, kurā katrs droši vien vismaz nedaudz var saskatīt līdzības ar sevi. Tāpēc tikai loģiski, ka, katru reizi to izdzirdot, gribas skaļi izbļaut katru vārdu, jo kurš gan nav kādreiz sajuties citiem neērts?

1. Fiņķis, PatrishaRaķešu Zinātne

Nevar noliegt, ka 2023. gads pašmāju mūzikā iesākās lēni un klusi, bez īpaši spilgtiem mirkļiem. Tā tas bija līdz pat marta vidum, kad mūs beidzot sasniedza Raķešu Zinātne. Kopš tā brīža bija skaidrs — ikkatram jaunajam darbam ir uzstādīta augsta latiņa, ko pārspēt būs grūti. Kā šobrīd izrādās, tā arī ir palikusi neaizsniegta. Fiņķis un Patrisha ir radījuši mākslas darbu ikkatrā šī vārda izpausmē — muzikāli un vizuāli tam 2023. gadā nav līdzvērtīgu konkurentu, savukārt frāze “Tu pazīsti kādu, kas sevī nav vīlies?” šobrīd varētu būt zīmīgākā lirika 21. gadsimta trešās desmitgades Latvijas mūzikā. Te ir grūti ko lieku piebilst — mums jau sen bija skaidrs, ka tieši Raķešu Zinātne būs gada dziesma, un tagad, kad tas oficiāli apstiprināts, kaut ko papildus pastāstīt liekas pat greizi. Atliek vien kārtējo reizi šo noklausīties un nobaudīt, jo līdz šim labākā gan Fiņķa, gan Patrishas dziesma ir 2023. gada labākā dziesma Latvijā!

Klausies visus topā iekļuvušos skaņdarbus īpašā plejlistē:

Vēstnieks - Strāva, savilkt kopā šo paštruntīgo savārstījumu ar 80iem, diezgan, diezgan smieklīgi, bet drīzāk nožēlojami... Ņemu visus savus komplimentus nost pie cita iepriekšējā apskata...:) Es saprotu, apskatus raksta anonīmie apskatnieki, kas paši dzimuši 90os vai 00os, tas ok, bet tomēr ar šo veidojas patiesi smieklīgas situācijas...:)

n-dy 2024. gada 2. janvārī, 22:02

Tavs komentārs