Reģistrēties?

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

NEPACIETĪGI GAIDĀM

JŪLIJS
Empire of the Sun — Ask That God
Cults — To the Ghosts
Ice Spice — Y2K
AUGUSTS
Foster the People — Paradise State Of Mind
Beabadoobee — This Is How Tomorrow Moves
Viss kalendārs »

TUVĀKIE NOTIKUMI

JŪLIJS
29: BBNO$, Palladium koncertzāle
31: Devendra Banhart, Hanzas Perons
AUGUSTS
02: Summer Sound 2024, Liepāja
12: Artemas, VEF Kvartāls
13: The Smile - ATCELTS, Siguldas pilsdrupu estrāde
14: Jessie Ware, Siguldas pilsdrupu estrāde
18: The Prodigy, Wondersala
Viss kalendārs »
Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Sonāra Ekrānā: Hurts

Monvīds Pālens, 2010. g. 15. jūnijā

Jā! Stāsta darbība vistiešāk attiecas uz laiku, kad pasaule bija nonākusi šoka stāvoklī pēc ziņām par post-panka ēras superzvaigznes Īana Kērtisa pašnāvību, Joy Division Amerikas tūres priekšvakarā un rokmūzikas celmlauža leģendārā Džona Lenona slepkavību. Mančestera — Anglijas rūpniecības sirds, sodrēju pilsēta jeb melnais caurums. Pilsēta, kuras būtība samērā spilgti un precīzi tiek atklāta Kaiser Chiefs muzikāli dokumentālajā filmā Enjoyment, kur teicējs britu melnā humora garā to raksturo sekojoši: „Mančestera kontrastu pilsēta, kur vecais un jaunais sakļaujas tik cieši kopā, ka nav iespējams atrast līmējuma vietas, pilsēta kur bērni uz ielas rotaļājas piķa melnā naktī, pilsēta kur piens tiek dzerts tikai tāpēc, ka tas ir balts.... „

Fragments no Kaiser Chiefs — Enjoyment

Uz pasaules nav nožēlojamākas vietas, kur vilkt savu ikdienu kā Mančestera. Nav citas vietas, kur nāve, posts, nabadzība, žūpība un drūmums ietu roku rokā ar cerībām un sapņiem par spožāku rītdienu. Nav citas depresīvākas vietas, kurā iztēle, fantāzija un radošums sasniegtu savu apogeju kā šis dievu aizmirstais raganu kakts.

Astoņdesmito gadu vidū Anglijā izplatījās baumas, ka Mančesteras ūdensvada sistēmā izsenis esot noplūdusi kāda specifiska ķīmiska viela, kura stimulējot cilvēku radošo potenciālu nedaudz pārdabiskā veidā, ļaujot tiem būt ģeniāliem. Cilvēku sarunās bija nojaušams, ka iespējams ar šo baumu izplatīšanu ir kāda saistība Morisejam no The Smits, bet neapgāžami pierādījumi par to nav gūti.

Šī norāde no baumām mani uzvedināja uz pārdomām par kreativitāti izraisošajiem faktoriem un ģenialitātes noslēpumiem. Nezinu kāpēc, bet man ir iekšējs nemiers izvirzīt teoriju, ka ģenialitātei ir ļoti cieša saistība ar labklājību, komfortu, drošību un laimes līmeni. Jo zemāks ir cilvēka labklājības, komforta, drošības un laimes līmenis, jo lielāks ir viņa radošuma potenciāls. Pēc būtības ir jājūtas noželojami, ko es raksturotu kā emocionālo kailumu, lai spētu radīt meistardarbu. Šādā emocionālā kailuma stāvoklī cilvēks ir gatavāks uzņemties lielāku risku pārkāpt pats sev pāri, viņa maņas ir daudz asākas, viņa koncentrēšanās prasme uz rezultātu ir daudz augstāka, viņa iekšējais nemiers ir motivācijas degviela. Daļēju apstiprinājumu šiem saviem spriedelējumiem es gūstu no Mākslinieku — Meistardarbu autoru dzīvesstāstiem un vēsturiskajām liecībām par revolucionārajiem apvērsumiem un inovatīvo ideju apjomiem krīžu laikā, kas ir uzkrājušās faktu veidā manās pelēkajās smadzeņu šūnās.

Tātad mēs esam pašā pekles epicentrā astoņdesmito gadu sākumā, kad apvērsums mūzikas instrumentu ražošanas procesā septiņdesmitajos (elektriskās ģitāras evolūcija, skaņas pedālis, sintezators, bungu mašīna) pavēra jaunas iespējas mūziķiem melodiju radīšanā. Dzimst New-Wave, Synthpop un Electro-pop mūzikas stili. Pasaule mainās, mirst Disco, lai dzīvo deju mūzika. Sabiedrība, ko septiņdesmitajos bija plosījušas dažādas transformējošās idejas kā feminisms, cilvēktiesības, anarhisms un pretkara protesti, vēlējās pārmaiņas, kuras ļautu tai dzīvot! Sabiedrība bija nogurusi būt nožēlojama, tā bija nogurusi no cīņas, tā vēlējās plūkt augļus un baudīt, tā vēlējās izrādīties ar saviem sasniegumiem.

Ir situsi Deivida Bovija lielā stunda ar Jaunā Romantisma kustību. O! Jā! ASV ir piedzimis MTV un moderno pasaules pilsoņu dzīvokļos ienāk kabeļtelevīzija. Pasaule ir redzējusi Džordža Lūkasa Zvaigžņu karus. Ir, paldies dievam, pienācis Glamour laiks!

Londonas klubos pie Deivida Bovija sevi piesaka Midžs Jūrs, kurš ir pievienojies Ultravox, pirmos panākumus ir guvuši Human League. Turpat var satikt arī jauniņos Depeche Mode. Bātā savu darbību ir uzsākuši Tears for Fears. Savukārt Mančesterā Joy Division dalībnieki pēc Īana Kērtisa nāves turpina savu muzikālo karjeru ar New Order vārdu.

Šai lieliskajā kompānijā kā reiz perfekti iederētos duets no Mančesteras — Hurts, ja vien viņu pirmais singls Wonderful Life netiktu izdots 2009. gadā.

Theo Hutchcraft (balss) un Adam Anderson (elektronika, ģitāra) pārsteidz ar savu neordinaritāti, vizuālo stilu, mērķtiecību un profesionalitāti. Redzot šī unikālā dueta fotogrāfijas pirmo reizi man bija doma, ka viņu īstā vieta būtu uz 1983. gada modes žurnāla Vogue vāka. Britu Guardian, piesakot saviem lasītājiem, šos māksliniekus raksturo sekojoši: „Elektropopa duets, kura stilu būtu veidojis Helmut Newton, vizuālo dizainu radījis Anton Corbijn, muzikālo skanējumu producējis Trevor Horn pēc Martin Hannett ieteikumiem”

Es izlasu, ko tādu un esmu uz pēcpuses! Par jaunu muzikālo formējumu, kuri apritē ir laiduši tikai vienu singlu nav snieguši nevienu koncertu uzrakstīt ko tamlīdzīgu nozīmē pateikt: „Karalis ir miris, lai dzīvo Karalis!”

Jā abi mākslinieki nav vairs tīņi, kopā ir pārdzīvojuši divus muzikālos formējumus dažādos sastāvos Bureau un Daggers.

Par radošās kopdarbības pirmsākumu var uzskatīt 2005. gada nogali, kad Teo un Adams kopā ar Scott Foster (taustiņi, ģitāra) izveidoja Bureau. Pēc pāris mēnešiem grupai tika piesaistīti Flick Ward (taustiņi) un Jamie Alsop (bungas) kā arī top pirmais un vienīgais grupas singls After Midnight, kas tiek izdots 2006. gada nogalē High Voltage Sounds paspārnē.

Bureau — After Midnight from DJ Relax set @Club Cocteaulab

Pēc pāris mēnešiem grupa Flick Ward aizstāj ar Biz (taustiņi) un maina nosaukumu uz Daggers, kā arī piedalās dažādos projektos kopā ar mūzikas smagsvariem Richard Stannard, Richard X un synthpop superzvaigzni Gary Numan.

Daggers vienīgais singls: Money (22/10/2007 no Club Fandango)

15. Daggers — Money by milproj3

Pienāk laiks Teo un Adam šķirties no pārējiem grupas dalībniekiem un fokusēties uz abu kopīgajiem radošās darbības rezultātiem. Tas tad nu ir arī brīdis kad top duets Hurts. Grupas nosaukuma izvēle nav nejauša tā iedvesmas avots ir Liverpūles new wave stila grupas The Lotus Eaters 1985. gadā izdotais singls „it Hurts”

Abi mākslinieki ir perfekti profesionāļi, kas noteikti zina, ko grib un kā vajag darīt. Viņi ir ne tikai talantīgi savās daudzveidīgajās radošajās izpausmēs, bet arī ar skaidru izpratni par mūzikas biznesu.

Es nekautrēšos uz šo duetu attiecināt nedaudz pārfrāzētu James Brown iesauku „Hardest Working Duo in Show Business”.

Neesmu vienīgais, kurš ir iekritis šo mākslinieku valdzinājumā un tikai papildinu sajūsmas pārņemto cilvēku rindas aiz mūzikas ekspertiem no Guardian, NME un BBC.

Izcils sasniegums ir dueta iekļūšana BBC Sound of 2010 īsā saraksta ceturtajā vietā, kas teikšu atklāti ir līdzvērtīgi kā iegūt Pasaules Čempiona titulu, jo priekšā esošie trīs mākslinieki Ellie Goulding, Marina and The Diamonds un Delphic ir ar līgumiem kabatā no Universal Music Group ietilpstošā Polydor Records un ieplānotiem albumiem šī gada pirmajā ceturksnī. Kam pretī Hurts uz to brīdi ir klasisks neatkarīgās mūzikas piemērs, kuru intereses pārstāv Dari Pats (D.I.Y.) tipa ierakstu kompānija Townsend Music Group.

Lielisks ir video materiāls, kurā mūziķi stāsta par sevi BBC. Mēs skaidri varam nolasīt zvaigznes potenciālu.

BBC Sound of 2010 Nr.4 — Hurts

Paši intervijā dzirdējāt videoklips par 20 mārciņu cenu. Kādam būtu jābūt video, kura izveidē ir ieguldīta naudas summa, kas ir ekvivalenta vienai metro nedēļas biļetei?

Pirms mēs skrienam uz priekšu ir nepieciešams ieskatīties Hurts muzikālajā rokrakstā. Kā jau būsiet paspējuši saprast, tad duets ir sevī apkopojis labāko, kas piemīt popmūzikai. Mākslinieki stāsta stāstus. Viņu daiļrade ir kontrastu pilna — skumja melodija mijas ar cerību pilnu liriku. Kā paši intervijās apgalvo tad ir jābūt gan iņ, gan jaņ enerģijai, lai rezultāts būtu pilnīgs.

Tas ironiskais paradokss par Hurts pirmo singlu Wonderful Life ir, ka tas rada iespaidu, ka Black savu singlu ar tādu pašu nosaukumu būtu radījis iespaidojoties no Hurts veikuma. Situāciju zināmā mērā varētu salīdzināt ar Džordža Lūkasa Zvaigžņu Karu sāgu, kurai pirmās daļas tika radītas vairākus gadu desmitus vēlāk nekā pēdējās trīs.

Mums beidzot ir iespēja uzzināt, kas Black izpildītās dziesmas Wonderful Life varonim ļauj būt laimīgam un uz dzīvi skatīties caur pozitīvu dimensiju. Tas ir emocionālais pārdzīvojums, kam izgājis cauri Hurts izpildītās dziesmas Wonderful Life varonis. Es varētu pat apgalvot, ka šīs abas dziesmas kopā veido lielisku stāstu par dzīves skaistumu tās pamatvērtību līmenī, kur nav nekā svarīgāka par cilvēcību un uzdrīkstēšanos noticēt un ticēt dzīves burvībai pat dzīves vissmagākajos brīžos, kad māc izmisums un vientulība. Mēs katrs esam tik laimīgi cik paši sev mēs to atļaujam.

Hurts — Wonderful Life

Black — Wonderful Life

Grupa turpina uzņemto tempu un mums lietošanai nodod savu nākamo auklējumu, kas mums stāsta par to, ka nožēlai nav vietas mūsu dzīvē un nekādi līdzekļi nespēj mainīt notikušo faktu un ka mums ir jāturpina dzīvot tālāk.

Hurts — Blood, Tears & Gold

Lieliski video piemēri par visa vienkāršā ģenialitāti neskatoties uz pārspīlēto pievilcības, kiča un stila akcentēšanu. Savu izpratni par nepieciešamo stratēģiju dziesmu pozicionēšanai tirgū mākslinieki parāda ar nākamo video rullīti, kurš mums uzdod jautājumus, intriģē, pievelk, bet nesniedz atbildes.

Hurts — Pellerin

Vēl lielāks man bija pārsteigums par veidu, kā Hurts izplānoja savu pirmo dzīvo uzstāšanos un parādīto izpildījumu, kas drīzāk būtu pielīdzināms teatrāli-akustiskam koncertšovam. Izvēlētā pasākuma norises vieta Svētā Filipa baznīca Salfordā Greater Mančesteras apkārtnē. Vairāk, laik stāsta paši vaininieki!

Hurts — intervija uzreiz pēc sava pirmā koncerta

Hurts — Live @ St Phillips Church, Salford (22/02/2010)

Hurts — Silver Lining Live @ Wiltons Music Hall, London (24/02/2010)

Nemaldīgi ir sajūta par to, ka mums ir lieliska iespēja piedzīvot jaunas zvaigznes dzimšanu, kaut ko līdzīgu pārdzīvoja tie, kuriem paveicās uzdurties uz mūzikas leģendām brīdi pirms to kulminatīvā iznāciena slavas zenītā. Mums dzīve ir piespēlējusi šo lielisko iespēju šogad sekot līdzi jaunas superzvaigznes triumfālajam uzvaras gājienam pretim saviem panākumu lauriem. Ilgi uz labām ziņām Hurts panākumu frontē nav jāgaida. Rokā līgums ar slaveno Sony Music Entertainment grupu, kuras paspārnē arī tiek izdots nākamais singls.

Hurts — Better Than Love

Papildus šim elegantajama pelnrušķītes stāstam varu piepilināt dubultdevu medus ar ziņu, ka dueta koncerti tiek izpārdoti zibenīgi. Es jau šibrīd zinu, kurš šogad būs mans gaidītākais mūzikas albums.

Žanrs: New wave, Synthpop, Electropop

Albums: Hurts (16/08/2010 no Townsend Records)

Tavs komentārs