Boyband Mixtape

Pēdējo pāris gadu laikā komerciālā popmūzika bieži vien cilvēkiem liek saķert galvas un padomāt, kā maz kaut ko tādu kāds var klausīties. Lady Gaga, Kesha, Mailija Sairusa, Selena Gomeza, Jonas Brothers, Džastins Bībersun nu arī Rebeka Blekair tikai daži piemēri tam, cik tālu nokļuvis komerciālais pops.
Šis mēnesis man bija zīmīgs ar to, ka notika mans žetonu vakars, kas iezīmē pēdējo finiša taisni skolas gaitās. Pasākuma priekšnesumu mūsu klase bija ieturējusi 90. gadu otrās puses muzikālajās skaņās, pēc kā nolēmu — jāatgādina visiem par to, ko klausījāmies iepriekšējā gadu tūkstoša pašās beigās. Atlasot mūziku izlasei, atskārtu trīs lietas:
1) Grūti pat pateikt, cik daudz jauku atmiņu ataust atkal dzirdot dziesmas, kuru fonā pavadīju bērnību
2) „Obligāti iekļaujamu” kompozīciju ir daudz vairāk nekā vietas miksteipā (protams, neizstiepjot to pārāk garu)
3) Mūsu laikā (lasi: ap gadsimtu miju) zāle bija zaļāka, debesis zilākas, bet komerciālais pops — labāks.
Gūstot šādas atziņas izlēmu, ka visas dziesmas sadalīšu divās daļās, marta un aprīļa miksteipos, pirmajā publicējot bojbendu mūziku, savukārt otrajā — visu citu, bez kā šis laika posms nav iedomājams.
Izlasē iekļāvu, manuprāt, svarīgākās popdziesmas laika posmā no 1995. līdz 2005. gadam, tāpēc tajā velti meklēt vairākus agrīno deviņdesmito puišu grupu superhītus, piemēram, Stay Another Day no East 17. Sākuma gadu izvēlējos, jo tieši tajā, manuprāt, bojbendu kults sāka attīstīties īpaši strauji, savukārt par 2005. gada izvēles iemesliem izlasiet pie šī gada vienīgās iekļautās muzikālās pārstāves.
Skaņdarbi izlasē ir sakārtoti pēc to izdošanas gada kā singliem, tāpēc šeit uzskatāmi būs redzama žanra attīstība desmit gadu šķērsgriezumā. Ticu, ka tiem, kas dzimuši astoņdesmito nogalē vai deviņdesmito sākumā šī izlase atgriezīs daudzas patīkamas atmiņas par bērnību, savukārt tiem, kas auguši pirmajā rindkopā minēto mūziķu laikmetā šis būs labs ceļvedis tajā, cik brīžiem muļķīga un salkana, tomēr jauka komerciālā popmūzikas bija kādreiz. Ceru, ka patiks!
Mixtape var noklausīties šeit.
1995. gads
Take That — Back For Good
Tajā gadā lielā hīta, vismaz šajā pasaules puslodē, noteikti nebija. Numur viens vairāk kā 30 valstīs, singls tika pārdots neskaitāmos eksemplāros un padarīja Take That par leģendām. Šīs kompozīcijas nozīmi nedrīkst nenovērtēt — tā ir viens no galvenajiem stūrakmeņiem turpmāko gadu puišu grupu skanējumam.
Boyzone — Father And Son
Iespējams, šobrīd daudzi šo versiju par 1970. gada Cat Stevens singlu ir piemirsuši, tomēr deviņdesmit piektajā tas bija viens no lielākajiem hītiem, dekādes beigās ieņemot cienījamo sesto pozīciju vislabāk pārdotajos bojbendu singlos Lielbritānijā.
East 17 — Thunder
Vēl viena dziesma, par kuru pateikts ir viss iespējamais. East 17 ir vēl pāris zināmi singli, tomēr tie nespēj pat pietuvoties šī atpazīstamībai.
1996. gads
Take That — How Deep Is Your Love
Robijs Vilijamss jau ir prom, grupa ir uz izjukšanas sliekšņa, tomēr priekš labāko dziesmu albuma tā iedzied savu versiju par šo Bee Gees kompozīciju. Blices pēdējais singls pirms pašķiršanās izrādās gandrīz tikpat veiksmīgs kā Back For Good, radot augsni sekmīgai sanākšanai kopā pēc desmit gadiem.
Savage Garden — I Want You
Jā, zinu, ka šis īsti nav bojbends, tomēr tā kā otrajā miksteipā gaidāmi arī Hejsa solo darbi, nolēmu Savage Garden veikumu ievietot šeit. Galvenā Austrālijas muzikālā eksportprece deviņdesmitajos jau ar pirmo singlu pierāda savu piederību popa elitei.
Hanson — Mmmbop
Laikā, kad mazgadīgo izmantošana mūzikā vēl nebija kļuvusi par modes lietu, šie trīs brāļi pārsteidza pasauli, radot vienu no desmitgades firmas zīmēm. Radot šo gabalu trio dalībnieki bija 16, 15 un 13 gadus veci, iekarojot daudzu jo daudzu meiteņu sirdis. Arī zēnu, jo solists Teilors (vidējais no brāļiem) šajā laikā izskatījās un nedaudz izklausījās pēc meitenes.
Savage Garden — To The Moon And Back
Palasot informāciju par šo gabalu, dziesmas vikipēdijas lapā atklāju diezgan dīvainu informāciju — 2007./2008. gadā (?) tā esot bijusi numur viens Latvijā, ASV un numur trīs Austrālijā. Kontekstu īsti neizprotu (varbūt kāds mani var apgaismot?), bet visādi citādi šis ir minams pie dueta lielākajiem grāvējiem.
1997. gads
Backstreet Boys — As Long As You Love Me
Sakiet ko gribat, bet deviņdesmito beigas un divtūkstošo sākums bija šī kvinteta valdīšanas laiks. Čaļi bija visur, radīja grāvēju pēc grāvēja (turklāt praktiski katrs nākamais plūca vēl lielākus panākumus par iepriekšējo) un valdīja popmūzikā. Šī gabala sakarā jāatzīmē, ka tas Billboard Hot 100 topā pavadīja 56 nedēļas!
Savage Garden — Truly, Madly, Deeply
Viens no romantiskākajiem vīru singliem, no kurš tolaik bija visur — radio, mūzikas televīzijās, reklāmās, filmās un seriālos. Tā ir nosaukta par vienu no dekādes romantiskākajām kompozīcijām, un šeit jāatzīst vīru spēja palielināt savu pielūdzēju skaitu, radot reti romantisku video. Labs mārketings!
Backstreet Boys — Quit Playing Games (With My Heart)
Pirmais lielais mūziķu hīts, kurš viņus pacēla slavas devītajā vilnī. Visai vienkārša kompozīcija, kas it visā izstaro unikālo „so 90s” auru. Zīmīgi, ka uz šīs mūzikas tapusi vienīgā Bekstrītu dziesma kādā svešvalodā — gluži kā mūsu Lauris Reiniks, zvaigznes ierakstīja veltījumu saviem faniem Itālijā Non Puoi Lasciarmi Così.
Backstreet Boys — Everybody (Backstreet's Back)
Jā, apzinos, ka šis jau sāk palikt nedaudz garlaicīgi, tomēr, kā jau minēju, viņi tolaik dominēja, turklāt arī šī ir viena no 1990. himnām.
1998. gads
Boyzone — All I Need
Saldi kā cukurs arī 1998. gadā iesoļoja Boyzone. Šis ir viens no skaņdarbiem, kura ietekme un atpazīstamība ir vismazākā šajā sarakstā, tomēr tas tāpat bija liels hīts.
Backstreet Boys — All I Have To Give
Arī otrā dīķa pusē ļoti saldas un salkanas balādes tolaik bija cieņā, ko apliecina arī All I Have To Give. Īpaši iesaku noklausīties tā saukto bridge jeb pantiņu starp piedziedājumiem — augstās notis ir viens no smieklīgākajiem piecinieka momentiem viņu mūzikas vēsturē.
Boyzone — No Matter What
Atskatu uz pārsaldināto gadu noslēdzam ar lielāko Ronana Kītinga un draugu grāvēju. Esmu par jaunu, lai to atcerētos, tomēr cik daudz stāstu nav dzirdēts par to, kā skolas ballītēs dīdžeji šo spēlējuši uz repeat līdz pat desmit reizēm pēc kārtas...
1999. gads
Savage Garden — I Knew I Loved You
Pēdējais tūkstošgades gads šajā žanrā iezīmējās divos virzienos — kuplā skaitā tika radītas gan lēnas un liriskas dziesmas kā šī, gan arī atsākās aktīvāka un ātrāka popa slavas gadi. Līdzīgi kā Truly, Madly, Deeply gadījumā, arī šoreiz duets ar savu romantisko skanējumu bija ne vienas vien dāmas sirdīs.
Westlife — If I Let You Go
Vēl šis gads bija zīmīgs ar to, ka tajā debitēja Westlife. Čaļi jau ar pirmajās kompozīcijām (šis ir otrais singls, otrais numur viens Lielbritānijā, bet pirmais, ar kuru tika izcīnīta liela slava arī citur Vecajā kontinentā) ievirzīja sevi lēnu un lirisku skaņdarbu sliedēs, no kā nav atkāpušies līdz pat šim brīdim. Manuprāt, mūziķu visu laiku labākā dziesma.
Backstreet Boys — I Want It That Way
Mana un vēl daudzu tūkstošu cilvēku pirmā saskare ar BSB notika tieši caur I Want It That Way. Vieni no neloģiskākajiem vārdiem grupas vēsturē kopā ar vienkārši ģeniālu (no komercijas viedokļa, jo šo no galvas nav iespējams izmest) ritmu radīja gan komerciāli veiksmīgāko, gan, nebaidos apgalvot, visu laiku labāko dziesmu, ko izpilda kāds bojbends.
Savage Garden — The Animal Song
1999. gads bija augstākā virsotne visām puišu grupām, kurā ikviens puslīdz zināms žanra izpildītājs sasniedza karjeras augstāko punktu. Arī šī kompozīcija saņēma pamatīgu radio rotāciju, tādējādi pamatīgi iespiežoties atmiņā.
Five — Keep On Movin’
Kārtējā mākslīgi radītā zvaigzne pirmo reizi iemirdzējās 1997. gadā, tomēr par izpildītājiem, kurus runājot par bojbendiem būtu noziegums nepieminēt, viņi kļuva divus gadus vēlāk. Pēc otrā albuma izdošanas puiši kā otro singlu no tā laida tautās šo, un to jau atceros arī es — šis grāvējs it visur, jo īpaši skolas dejās (tiem, kas šodien to nepazīst — kādreiz tas bija ļoti, ļoti populāri). Nebija praktiski neviena skolēna tolaik, kurš šim nespētu dziedāt līdzi.
N Sync — Bye Bye Bye
Apvienība, kurā savu karjeru uzsāka Džastins Timberleiks, vienmēr izcēlusies kā „agresīvu” (vismaz to tā bieži dēvēja man tolaik tik tuvajā pārraidē ZTV (ceru, ka neesmu sajaucis nosaukumu šai leģendai) popu spēlējoša, bija kā pilnīgs pretstats romantiskajiem Backstreet Boys. Iespējams, tāpēc, iespējams, viņi vienkārši bija sliktāki, bet savu konkurentu panākumiem pat nepietuvojās.
Backstreet Boys — Larger Than Life
Ja ir kāds video, kurš deviņdesmitajos sacēla īstu vētru, tad tas noteikti bija šai kompozīcijai — un nē, nekas nepiedienīgs tajā nav attēlots. Roboti un stilīga (tiem standartiem un tajā vecumā) mūzika bija viss, ko tajā laikā vajadzēja. Arī datorgrafika, kas kādreiz, vismaz mūsu pusē, bija eksotika, palielināja klipa efektivitāti (te arī atceramies kādas zilas grupas divas dziesmas par zilo vīriņu (gaidiet aprīļa mixtape jau drīzumā!) un Red Hot Chilli Peppers ar Californication — sava laika labākie video!).
P.S. Atvainojos, ka nav īstais video — pilno versiju nevar ielikt autortiesību dēļ.
2000. gads
N Sync — It’s Gonna Be Me
Ja visi pārējie te minētie izpildītāji, galvenokārt, bija dzīvas naudas mašīnas Eiropā, un vienīgi BSB bija spējīgi iekarot simpātijas abās okeāna pusēs, tad N Sync galvenais lauciņš bija ASV. Tajā viņi akurāt reizi bija Bilborda virsotnē, un tas notika ar šo singlu.
Five — Don’t Wanna Let You Go
Šodien ļoti aizmirsts gabals (pirmajā mirklī, atšķirībā no citiem te iekļautajiem, to nemaz neatcerējos), tāpat arī tāds, kura ietekme bija visai maza. Neskatoties uz to, tieši tādu mūziku Five izpildīja visbiežāk, turklāt arī šis ir pietiekami leģendārs deju gabals.
Savage Garden — Crash And Burn
Arī jaunajā gadu tūkstotī Hejss un Džonss pierādīja, ka joprojām spējīgi sarakstīt varen lipīgas mīlas kompozīcijas. Šeit jāpiezīmē, ka tā bija Savage Garden gulbja dziesma — pēdējais singls pirms izjukšanas nākamā gada sākumā.
Backstreet Boys — Shape Of My Heart
Man personīgi šis kvinteta singls joprojām ir palicis kā viens no viņu mīļākajiem darbiem. Atceros, kā šo klausījos no rīta līdz pat vakaram, un tas nekad neapnika — tagad vienu kompozīciju nez vai tik daudz spētu klausīties.
Westlife — Fool Again
Šie čaļi ir īsti zelta gabali — 11 gadu laikā (no 1999. — 2010.) 11 albumi, no kuriem vien divi Apvienotajā Karalistē debitējuši zemāk par pirmo pozīciju — otrajā. Noteikti viņi arī šogad uzražos kaut ko, tādējādi vēl vairāk palielinot savu lēno balāžu/grāvēju skaitu.
Savage Garden — Affirmation
Ar šīs dienas skatu paveroties pagātnē, tieši tādu mēs iedomājamies vidējo popdziesmu — ātru, vienkāršu, bet ļoti, ļoti lipīgu. Vēl tagad atceros kā šie vīri to izpildīja Sidnejas Olimpisko spēļu noslēguma ceremonijā — vienā no savas karjeras augstākajiem punktiem.
2001. gads
Five — Let’s Dance
Gluži kā lielākā daļa citu šī saraksta iemītnieku (izņemot Westlife un Hanson) arī šie pieci pēc lielākajiem panākumiem savā karjerā izdomāja pašķirties un kļūt par solomāksliniekiem. Nekas prātīgs no tā gan neiznāca, tomēr grupas pēdējais singls, tāpat kā Keep On Movin’ palicis atmiņā kā jauks dejiska popa paraugs dekādes sākuma iesaiņojumā (lasi: ritmā).
Blue — If You Come Back
2001. gadā sevi skaļi pieteica šie četri briti, turklāt savā bojbendā ieviešot tādu mūsdienās pašsaprotamu lietu kā hiphopa un r’n’b iezīmes. Tolaik tas bija kaut kas negaidīts, jo īpaši balādē kā šī.
Westlife — Uptown Girl
Arī šiem puiši kaverversijas nav sveša lieta, jo viņu zināmākā „ātrā” kompozīcija ir variācija par Billija Džoela Uptown Girl. Daudz atšķirību no oriģināla nav, kaut gan iedziedāts ir kvalitatīvi, pie kam tādējādi slavas saulītē vēlreiz tika apgriezts arī 1983. gada veikums.
Blue — All Rise
Pirmo reizi par sevi šis četrinieks lika runāt tieši dēļ All Rise, jo tajā, kā jau minēju, ar tobrīd populāro popu bija piejaukts arī hiphops. Tas pārsteidza, tomēr arī ieintriģēja, Blue vienā mirklī paceļot starp žanra labākajiem.
Backstreet Boys — The Call
Iespējams, pietiekami maznozīmīgs singls, tomēr arī šis savā laikā man bija starp iecienītākajiem, tāpēc atstāt aiz borta to nevēlējos. Laikam jau lielākais The Call hailaits ir fakts, ka tā klipa uzņemšanas laikā grupas dalībnieks A.J. (video redzams pirmais) pirmo reizi esot lietojis kokaīnu.
2002. gads
Blue — One Love
Līdz ar BSB pašķiršanos iepriekšējā gada beigās, sākās tāds kā sausuma periods žanrā, kad vairāk vai mazāk populāri bija vien Blue un Westlife, kuri štancēja diskus ik pa gadam. Šis ir titulgabals no vīru otrā veikuma.
Westlife — World Of Our Own
Viennozīmīgi zināmākais un atzītākais no īru „ātro” skaņdarbu klāsta. Nekā cita, ko par to pateikt īsti nav — diezgan nozīmīgs, bet parasts ieraksts.
2003. gads
Blue — U Make Me Wanna
Karalim aizejot, tronis nekad nepaliek tukšs. Uz tolaik vakanto bojbendu troni pieteicās daudzi pretendenti, tomēr neviens tā īsti tam neatbilda. Westlife — it kā viss, bet par lēnu, citi — pārāk maz zināmi. Vienīgie puslīdz atbilstošie kandidāti bija šie vīri, tomēr vien daži gabali, piemēram, šis, bija troņa cienīgi.
Blue — Guilty
Cents nelikt divas vienas grupas dziesmas pēc kārtas, tomēr pārlieku lielā dominance (Backstreet Boys 1997. gadā) vai tukšums (2003.) piespieda atkāpties no plāniem. Jauka, liriska popdziesma, kas ir pilnīgi citāda nekā pārējais viņu materiāls. Interesanti, ka Blue šogad ir atkalapvienojušies un pārstāvēs Lielbritāniju šī gada Eirovīzijā. Būs interesanti!
Westlife — Mandy
Arī 2003. gada komerciāli veiksmīgākais žanra hīts bija kaverversija Westlife izpildījumā, šoreiz Berija Menilova dziesmai Mandy. Līdzīgi kā iepriekš, kvintets neriskēja veikt kardinālas izmaiņas dziesmas skanējumā, tā vietā pieturoties pie saknēm.
2004. gads
Blue — Breathe Easy
Šis gadskaitlis ir zīmīgs kā reiz tik varenā un populārā žanra nāves gads, vismaz tolaik viss uz to vedināja. Vienīgā izvēle no šī gada patiesībā ir radīta un izdota 2003., vien singla versija parādījās jaunajā gadā. Gluži kā pēdējie mohikāņi, Blue bija radījuši skaistu skaņdarbu, kas varēja kļūt par pēdējo (vai vienu no) lielo puišu grupu hītu. Diemžēl vai par laimi, stāsts šādi nebeidzās.
2005. gads
Backstreet Boys — Incomplete
Viss mainījās 2005. gada 28. martā, kad pirmo reizi vairāk kā trīs gadu laikā Backstreet Boys publicēja jaunu materiālu. Vīri bija manāmi nobrieduši, spēlējot daudz nopietnākas dziesmas, tomēr nebaidos apgalvot, ka tieši šī dziesma bija viens no galvenajiem visa žanra glābšanas iemesliem. Viņi parādīja piemēru, kam drīz vien sekoja arī Take That un daudzi citi agrāko gadu spīdekļi, par ko šeit rakstīju, uzsākot jaunu lappusi bojbendu vēsturē.
Tāds ir mans īsais kurss par bojbendu nokļūšanu pasaules uzmanības centrā, žanra augstākā punkta sasniegšanu, smagu kritienu un reanimāciju. Ceru, ka Jums bija interesanti, ceru, ka gluži kā tādā veidā atcerējāties daudzu jaukus mirkļus, un ceru, ka sniegsiet arī savus viedokļus par to, kas Jums visvairāk asociējas ar šo periodu!
Mixtape var lejuplādēt šeit.
P.S. Bonusam piedāvāju kādu svarīgušī perioda Eiropas mūzikas "dārgumu", kas man šķita pārāk slikts iekļaušanai izlasē.
Noklausijos. :D
Ir labs. ;) riktiigi atgaadina beerniibu. :)
yeah,cik daudzām no šīm dziesmām vēl aizvien vārdus atceros.Bet vēl var pievienot daudzas episkus tā laika hitus,piemēram,B3-Angel;A1-Caught in the Middle,O-Town-All or Nothing,Busted-Year 3000,Crazy Town-Butterfly...
hysteria 1. aprīlī, 13:54