Ceļš uz Positivus 2015 - Basement Jaxx
Šonedēļ iesākām iepazīstināšanu ar Positivus festivāla māksliniekiem un plānojam to visai regulāri arī turpināt. Tāpēc jau šodien kā nākamie rindā seko potenciāli lielākās festivāla ballītes iniciatori Basement Jaxx.
Kas?
Duets Basement Jaxx savu darbību uzsakā deviņdesmito gadu vidū kā promouteri un dīdžeji Anglijas pilsētā Braitonā, paralēli sākot nodarboties arī ar savas mūzikas producēšanu, ko viņi pašizdeva caur savu ierakstu kompāniju Atlantic Jaxx. Šie pirmie ieraksti ar laiku noveda pie līguma ar slaveno ierakstu kompāniju XL, kas 1999. gadā izdeva dueta debijas albumu Remedy. Tas ieguva solīdus panākumus gan kritiķu vērtējumu, gan pārdošanas rezultātu ziņā un radīja veselīgu augsni turpmākajiem panākumiem. Pēc diviem gadiem tam sekoja viņu nākamais albums Rooty, kas pa īstam nostiprināja viņu statusu britu mūzikas industrijā. Tajā bija atrodama arī Where's Your Head At, kas kļuva par viņu pirmo īsto hītu (lai gan vairāki iepriekšējie viņu singli patiesībā bija augstākās pozīcijās topos) un vēl joprojām ir uzskatāma par Basement Jaxx pazīstamāko dziesmu.
Tomēr pirmie divi albumi bija tikai iesildīšanās pirms viņu līdz šim labākā albuma Kish Kash, kas pārdošanas rezultātu ziņā patiesībā nedaudz zaudējā iepriekšējiem diviem, bet saņēma lieliskus vērtējumus no lielākas daļas kritiķu. Divus gadus vēlāk — 2005. gadā — viņi nolēma izdot savu singlu kolekciju The Singles, kas varbūt bija nedaudz pārsteidzīgs solis, ņemot vērā to, ka viņu kontā bija tikai trīs albumi. Tiesa gan, tas ir arī ievērojams ar divām lietām. Pirmkārt, tas ir pirmais un vienīgais viņu albums, kas nonāca pirmajā vietā Lielbritānijas albumu topā un, otrkārt, tajā bija atrodama jauna dziesma Oh My Gosh, kas kļuva par vienu no grupas labākajiem un populārākajiem singliem, palīdzot viņiem kļūt par tā gada Glāstonberijas festivāla hedlaineriem un liekot optimistiski skatīties uz viņu nākotnes ierakstiem. Tomēr kvalitātes latiņu, ko bija uzstādījis Kish Kash, viņiem diemžēl noturēt neizdevās, un Crazy Itch Radio, ar ko viņi atgriezās pēc trīs gadu pārtraukuma, lai gan bija visai solīds albums, tomēr bija zaudējis nedaudz kvalitātes. Tāpat arī tā singliem neizdevās iegūt augstas vietas topos, iezīmējot lejupslīdošu līkni grupas popularitātē.
Nav gan arī tā, ka turpmāk viss iezīmējas tikai drūmos toņos, jo 2009. gadā izdotais albums Scars bija pat ļoti solīds, ļaujot viņiem palikt nozīmīgam vārdam elektroniskās mūzikas lauciņā, kas tieši ap to laiku piedzīvoja lielas pārmaiņās. Tomēr visas cerības noturēt savas pozīcijas viņi zaudēja nozūdot uz pieciem gadiem (ja neskaita 2011. gadā izdoto filmas Attack The Block skaņu celiņu). Līdz ar to, pagājušajā gadā izdotais albums Junto, lai gan nebija slikts, lielākajai daļai paslīdēja garām nepamanīts. Kopumā jāsaka, ka Basement Jaxx vairs nav tik ietekmīgs vārds, kāds tas bija pirms desmit gadiem, tomēr nav jau arī tā, ka viņi savu kvalitāti būtu pavisam pazaudējuši, līdz ar to viņiem joprojām ir paprāvs fanu pulks un viņu vārdu joprojām var lasīt daudzu lielu festivālu mākslinieku sarakstos.
Ko spēlē?
Protams, Basement Jaxx mūzika ar dažiem izņēmumiem vienmēr ir bijusi liekama elektroniskās deju mūzikas lauciņā, tomēr, atšķirībā no daudziem citiem līdzgājējiem, kas uzstājas vai nu spēlējot dj setus, vai spēlējot dzīvajā tikai no dažādām elektroniskām ierīcēm, Basement Jaxx uzstājas ar dzīvo grupu, kurā, papildus abiem grupas dalībniekiem pie šīm pašām ierīcēm, pievienojas arī perkusijas, ģitāras un citi instrumenti, kā arī vairākas vokālistes. Tas, protams, padara viņu uzstāšanās daudz interesantākas un liek novērtēt darbu, kas ielikts to sagatavošanā.
Ja jāsalīdzina viņi ar kādu no iepriekšējo festivālu māksliniekiem, tad kā trāpīgākais salīdzinājums prātā nāk 2008. gada festivālā pabijušais Fatboy Slim. Protams, atšķirīgs ir tas, ka viņš uzstājās ar dj setu, kamēr Basement Jaxx, kā jau minēts, spēlē ar dzīvo grupu, liekot varbūt nedaudz nosliekties salīdzinājuma ar Moby virzienā. Tomēr, tāpat kā Fatboy Slim, arī Basement Jaxx var saistīt ar gadsimtu mijas big beat skanējumu, līdz ar to viņu tā laika mūzikā var atrast visai daudz līdzību. Atliek tikai cerēt, ka Basement Jaxx izdosies sagādāt tikpat labu ballīti, kā toreiz izdevās Fatboy Slim.
Kāpēc jāredz?
Lauris Anstrauts, Intro.lv žurnālists: Kā jau iepriekš minēju, šodien Basement Jaxx vārds savu spēku nedaudz ir zaudējis, tomēr, spriežot pēc viņu koncertu ierakstiem internetā, tieši viņu dzīvie šovi ir tas, kas viņus joprojām padara par gaidītiem viesiem daudzos pasaules festivālos. Galu galā, viņu vecās dziesmas jau nav palikušas sliktākas, un, par laimi, viņi nav zaudējuši spēju tās aizraujoši izpildīt dzīvajā, tāpēc viņu uzstāšanas laikā pilnīgi noteikti būšu atrodams kaut kur skatuves tuvumā. Un domāju, ka brīdī, kad atskanēs Where's Your Head At?, tur ir vērts atrasties arī visiem citiem, kuri vēlas festivālā labi pavadīt laiku.
Gundars Zaburdajevs, Intro.lv žurnālists: Nemaz nerunājot par klasiskajām (protams, vienlaikus arī patiesajām) un paredzamajām frāzēm par to, ka Basement Jaxx būs ļoti kvalitatīvas ballītes autori, noteikti jāpiemin arī viena no apvienības pazīstamākajām dziesmām Where's Your Head At? un tās videoklips. Mērkaķi ar cilvēka galvu pēc klipa pirmās noskatīšanās reizes vēl diezgan senā pagātnē atstāja uz mani tik pamatīgu iespaidu, ka turpmākajā dzīvē ik pa laikam centos uzzināt, kurai apvienībai piederējusi šī iespaidīgā ideja, jo toreiz Basement Jaxx nosaukumu nepiefiksēju. Pēc grupas izziņošanas Positivus mākslinieka statusā uz šo jautājumu ir atbildēts, tāpēc festivālā centīšos gūt atbildes vēl uz dažiem. Piemēram, kur ir mana galva un kur tā būs pēc koncerta.
Normunds Vucāns, Intro.lv žurnālists: Kaut gan ir ļoti iespējams, ka no Basement Jaxx jau labu laiku neesi dzirdējis neko jaunu, viņi arī 2015. gadā lieliski pieprot to lietu, kuras dēļ savukārt ieguvuši vispasaules slavu un kaudzīti prestižu balvu komplektā. Paskatoties video no grupas šī gada koncertiem, kļūst skaidrs, ka pūli izdancināt viņi joprojām spēj, un tas šādai mūzikai ir pats svarīgākais. Ja vēl patur prātā, ka dueta kontā ir daudzi lieliski grāvēji (es personīgi visvairāk gaidīšu Oh My Gosh), gribot negribot nostiprinās pārliecība, ka viņi dzīvajā ir jāredz!
Iepriekšējie Ceļš uz Positivus 2015 sērijas raksti: