Reģistrēties?

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Ceļš uz Positivus 2014 - Chet Faker

Normunds Vucāns, 2014. g. 13. maijā

Līdz vasaras lielākajam mūzikas pasākumam Baltijas valstīs — Positivus festivālam — ir atlikuši vien nedaudz vairāk kā divi mēneši, tādēļ šis ir īstais brīdis, lai uzsāktu Ceļu uz Positivus 2014. Šogad pirmo soli spersim kopā ar vienu no visneparastākajiem un tālākajiem pasākuma viesiem — Četu Feikeru.

Kas?

Čets Feikers ir austrāliešu mūziķis no Melburnas, kura īstais vārds ir Nikolass Džeimss Mērfijs. Savas muzikālās gaitas šī stāsta varonis sāka tieši kā Nikolass Mērfijs, tomēr bieži vien tika jaukts ar citu apkārtnes dziedātāju Niku Mērfiju. Sapratis, ka pārāk daudzi klausītāji ierodas uz koncertiem, patiesībā nezinot, uz ko viņi atnākuši, Nikolass izlēma pieņemt skatuves vārdu, kas tika izvēlēts par godu viņa lielākajai muzikālajai ietekmei — džeza trompetistam un vokālistam Četam Beikeram. Tāpat kā vienu no saviem lielākajiem iedvesmas avotiem austrālietis izceļ leģendāro Bobu Dilanu.

Plašāka publika par Četu pirmo reizi izdzirdēja 2011. gada martā, kad internetā parādījās kaverversija deviņdesmito gadu r’n’b grupas Blackstreet kompozīcijai No Diggity. Dziesma gana ātri ieguva viral statusu, nokļūstot jaunas mūzikas meklētāju redzeslokā, kā rezultātā maijā tā kļuva par mūzikas blogos visbiežāk publicēto skaņdarbu. Sekojot No Diggity panākumiem, austrālietis aktīvi darbojās pie jauna materiāla radīšanas, kā rezultātā 2012. gada martā dienasgaismu ieraudzīja viņa pirmais EP Thinking in Textures. Tas uzreiz saņēma ļoti augstus novērtējumus no kritiķiem un faniem, gada beigās izcīnīja divas Austrālijas neatkarīgo ierakstu kompāniju Gada balvas, kā arī tika atzīts par Gada EP Austrālijas Rolling Stone vērtējumā.

Līdzīgā tempā Feikers turpināja arī nākamos divus gadus. Īsi pēc EP izdošanas viņš izveidoja vairākus remiksus un ar viesvokālu palīdzēja vairākiem citiem jauniem Austrālijas elektroniskās mūzikas projektiem. 2013. gadā jau pieminētā No Diggity tika izmantota vienā no reklāmām skatītākajā pārraidē ASV — Super Bowl. Pārējā gada daļa tika pavadīta, aktīvi koncertējot un ierakstot Built On Glass, kas klajā nāca aprīlī. No tā arī izceļams līdz šim veiksmīgākais un labākais mūziķa singls — Talk is Cheap.

Ko spēlē?

Čets Feikers savā mūzikā apvieno lēnu un izjustu elektronisko mūziku ar soulmūzikas elementiem. Tās skanējumā var vilkt zināmas paralēles ar angli Džeimsu Bleiku un viņa iesākto muzikālā minimālisma estētiku. Īpaši jāizceļ austrālieša dzīvās uzstāšanās — to laikā viņš parasti ir bruņojies ar vairākiem sintezatoriem, semplu mašīnām, datoriem, bungmašīnu un ļoti pozitīvu attieksmi, kā rezultātā koncertos ir interesanti pat tiem, kuri līdz galam nespēj novērtēt mūziķa ierakstus.

Ieskatoties Positivus vēsturē, vislielākās līdzības ar Četu var saskatīt pērn redzētajā amerikāņu dziesminiekā Džonā Grantā. Skaidrs, ka vizuālo līdzību, vismaz bārdu ziņā, nevar nepamanīt, tāpat arī ir skaidrs, ka abi ir sava ceļa gājēji, kas nevēlas pakļauties vispārpieņemtajām mūzikas normām. Arī tīri muzikāli abu dziesminieku starpā ir līdzības, jo savā otrajā albumā Grants gana daudz eksperimentēja un flirtēja ar elektroniku.

Kāpēc jāredz?

Normunds Vucāns, eRoks.lv žurnālists: Jau kopš pirmo reizi izdzirdēju Četa mūziku, man nez kāpēc ienāca prātā, ka viņš ir interesantāka Džeimsa Bleika versija, un tā uzskatu joprojām. Kaut vietām dziesmas ir nedaudz par garu, kopumā Built on Glass ir lielisks ieraksts, pagaidām viens no labākajiem šogad. Ja vēl ir zināms, cik interesanti Feikers izklausās koncertos, man ir pamatotas aizdomas, ka vismaz man personīgi šis kļūs par vienu no festivāla kulminācijām.

Lauris Anstrauts, eRoks.lv žurnālists: Man jāatzīst, ka savu viedokli par austrālieti Četu Feikeru līdz galam noformulēt man nav izdevies, savukārt kolēģa Normunda izteikumus par to, ka viņš ir "labāka un interesantāka Džeimsa Bleika versija", uzskatu gandrīz vai par zaimošanu. Tomēr, nenoliedzami, viņa albumā dzirdams visai daudz interesantu ideju, un arī balss ir patīkama. Tāpat arī, vismaz spriežot no tīmeklī pieejamajiem ierakstiem, viņa dzīvie koncerti ir tālu no garlaicīgiem, pat par spīti tam, ka viņš uzstājas viens. Šis mūziķis vēl joprojām ir tikai sava ceļa sākumā, un, kas to lai zina, kur viņu šis ceļš aizvedīs, tomēr, skatoties tuvākā nākotnē, domāju, ka viņa koncerta apmeklēšanu šīs vasaras festivālā nožēlot droši vien nenāksies.

Gundars Zaburdajevs, eRoks.lv žurnālists: Čets Feikers sevi mūzikas pasaulē ir pieteicis kā mierīgas elektroniskās mūzikas pārstāvis, kurš nekautrējas skanējumā iekļaut arī tai netipiskākus instrumentus. Protams, varētu sākt diskutēt, kas mūsdienu mūzikā vispār ir tipisks, taču ne par to šoreiz stāsts. Četa mūzika ap sevi rada ļoti interesantu gaisotni — tas ir kaut kas skaists, kaut kas aizgrābjošs un arī kaut kas tāds, ko ar pirmo noklausīšanas reizi varētu nesaprast. Taču ir vērts paklausīties vairāk un mēģināt iedziļināties. Nav šaubu, ka arī Salacgrīvā neviens vien Positivus apmeklētājs Feikera koncerta laikā piedzīvos kādu atklāsmi. Un vai tas nav lielisks iemesls, lai šo uzstāšanos noteikti nepalaistu garām?

Foto: Publicitātes foto

Tavs komentārs