Alise Joste - Hardships Are Ships
Izrādās, ka pagājuši jau četri gadi, kopš dienasgaismu ieraudzīja Alises Jostes pašas vārdā nosauktā debija. Pa šo laiku dziesminiece gan paspējusi koncertēt visapkārt Eiropai, gan izdot ierakstu dažādās valstīs, gan arī kļūt par gana nozīmīgu spēlētāju uz Latvijas mūzikas skatuves. Jā, šis spēlētājs joprojām ir nepelnīti mazināms, taču viņas vieta ir skaidra, un cilvēki, kas ar mūziku ir uz „Tu”, Alises darbus novērtē. Un pēc jaunā ieraksta Hardships Are Ships iznākšanas, to, kas viņas mūziku novērtēs, kļūs vēl vairāk.
Man pašam attiecības ar Jostes daiļradi vienmēr ir bijušas gana savādas — it kā tā man patīk, perfekti saprotu, kādēļ daudzi to atzīst par kvalitatīvu esam, taču līdz galam iemeslus, kuru dēļ ārzemju eksperti jauno dāmu uzskata par vienu no galvenajām pašmāju mūzikas eksporta cerībām, ne vienmēr sapratu. Tieši šī iemesla dēļ vasarā diezgan mērķtiecīgi no jauna pieķēros debijas albuma vērtēšanai, jo likās, ka, ja pirmais Hardships Are Ships singls Momentary Breakdown ir atstājis tik paliekošu iespaidu, iespējams, arī vecākais materiāls 2015. gadā garšos daudz labāk.
Lai gan Alise Joste man tiešām iepatikās labāk, nekā kādreiz, galvenais ieguvums no šīm klausīšanās reizēm ir cits — es ar pilnīgi svaigu skatu varēju novērtēt albuma tekstus un noskaņu, un pēkšņi apjautu, ka šāda mūzika varētu būt dēvējama par vientulības mūziku, un tieši ar tādu domu tā arī jāuztver. Šāda apziņa liek ar citu skatu paraudzīties arī uz Momentary Breakdown un vēlāk arī uz visu disku, kas ir daudz tiešāks debijas ideju turpinātājs un attīstītājs, nekā sākotnēji varētu šķist.
Patīkami, ka šoreiz Alise nedaudz vairāk ļāvusies izpildīt aktīvākas un skanējuma ziņā plašākas dziesmas, kas gan lieliski izceļ viņas vokālu, gan arī parāda, cik teicamas melodijas dziesminiece spēj sacerēt. Manuprāt, šie skaņdarbi albumam piedod vajadzīgo balansu, lai pie kopumā pieklusinātās un minimālistiskās mūzikas visas plates garumā noturētu arī to klausītāju, kam iepriekš, iespējams, palika garlaicīgi. Tā arī ir galvenā izpildītājas abu albumu atšķirība, jo arī šoreiz skumjas, vientulība un apcerīgums ir galvenie motīvi, taču tie nav tik uzskatāmi pamanāmi kā iepriekš.
Jāatzīmē, ka Hardships Are Ships ir ierakstīts nevis profesionālā studijā, bet gan Jostes lauku mājās, kas teicami jūtams dzīvīgajā instrumentu skanējumā, to miksējis Gatis Zaķis, bet māsterējis Džo Lamberts, kurš savulaik to darījis arī The National un Šeronas Van Etenas albumos. Līdz ar to, šis ir mājas ieraksts vārda labākajā nozīmē, kura skanējums ir silts, dzīvīgs un dabisks, taču ne netīrs vai arī pārlieku apstrādāts. Tieši tāds, kāds piestāv Alisei.
8/10