Ceļš uz Positivus 2016 – Liima
Ar katru gadu arvien lielāku lomu festivālā sāk ieņemt Palladium skatuve, uz kuras arī šogad paredzētas vairāku jaunu, bet daudzsološu, mākslinieku uzstāšanās. Starp tiem noteikti ierindojas arī somu un dāņu kopprojekts Liima, kuri visai nesen izdevuši savu debijas albumu, bet jau paguva saņemt daudzas uzslavas un tiek aicināti uz vienu festivālu pēc otra.
Kas?
2013. gada Positivus apmeklētājiem visticamāk, ka visas grupas Liima sejas būs jau zināmas. Toreiz uz Nordea skatuves uzstājās dāņu grupa Efterklang, kuras visi trīs dalībnieki — Kaspers Klausens, Mess Kristians Brauers un Rasmus Stolbergs, ir daļa no jaunās grupas. Ceturtais dalībnieks ir somu mūziķis, perkusionists Tatu Renke, kurš ir pazīstams ar to, ka mūziku cenšas radīt ar sadzīves priekšmetiem, piemēram, slavena ir viņa performance, kur skaņas tiek radītas ar virtuvē atrodamiem priekšmetiem, iekārtām un mēbelēm. Lai gan viņš nav oficiāli bijis Efterklang dalīnieks, toreiz viņš bija līdzi kā pavadošā sastāva dalībnieks.
Pēc Efterklang albuma Piramida tūres tika paziņots, ka viņi vairs neturpinās darbību savā ierastā formātā un pievērsīsies citām radošām izpausmēm. Dāņu puiši izmēģināja pastrādāt ar operas formātu, taču pēc tam nolēma atgriezties pie tā, kas darīts ar Efterklang, radot jaunu grupu. Ar Tatu Renki viņi iepazinās nedaudz agrāk, kad grupai Efterklang meklēja bundzinieku. Divus gadus viņš pavadīja ar Efterklang, esot ar viņiem tūrē, bet vēlāk viņi sāka kopā strādāt pie jaunas mūzikas.
2014. gadā četrotne sāka visapkārt Eiropai rīkot aptuveni nedēļu garus rezidences pasākumus. Viņi ierastos kādā valstī, pilsētā, kur pavadītu vairākas dienas improvizējot ar dažādiem līdzi paņemtiem rīkiem. No visa rezidences laikā ierakstītā materiāla tiek iegūtas vairākas dziesmas, un pēc vairākām šādām sesijām radīts pietiekami daudz skaņdarbu, lai izdotu plati. Punktu ieraksta tapšanai viņi pielika Berlīnē, kur arī notika viens no rezidences pasākumiem, kā arī vēlāk viss ierakstītais sakārtots albuma izdošanai.
Ko spēlē?
Viņu radītā mūzika noteikti ies pie sirds Efterklang cienītājiem, jo starp abu projektu daiļradi var saskatīt daudz kopīgā. Liima mūzikā gan ir lielāka nozīme elektronikai un dzīvā instrumentācija gandrīz vispār netiek izmantota. Dziesmas pamatā parasti ir somu perkusionista radītais bīts, kuram pa virsu tiek pievienoti klāt vokāli, kā arī papildināti ar pāris citiem elektroniskajiem instrumentiem, piemēram, sintezatoriem. Grupas nosaukums tulkojumā no somu valodas nozīmē „līme“, ko var attiecināt uz viņu dziesmām, kur likti kopā dažādi elementi, pieejas mūzikas radīšanā. Protams, tuvākie līdzinieki Positivus vēsturē varētu būt paši Efterklang, bet, ja 2013. gadā viņi kādam negāja pie sirds, tas nenozīmē, ka šogad nav viņus vērts redzēt, jo starp abiem projektiem vienādības zīmi nevar vilkt.
Liima debijas albumā ii saplūst dažādi žanri — indie, industrial, PC Music, popmūzika un daudzi citi. Albuma skanējumu var nodēvēt par neparedzamu, jo katra dziesma var nest kaut ko jaunu, skanēt citādāk, ko nevar paredzēt. To var skaidrot ar dziesmu radīšanas procesu, kuri radīti četrās dažādās rezidencēs, katrā sākot darbu no nulles.
Kāpēc jāredz?
Lauris Anstrauts, Intro.lv žurnālists: Domāju, ka daudziem no tiem, kas pieredzēja Efterklang uzstāšanos Positivus pirms trim gadiem, šis koncerts ir palicis visai spilgtā atmiņā. Tāpēc esmu pārliecināts, ka šī gada festivālā netrūks apmeklētāju, kuriem Liima uzstāšanās būs viens no gaidītakajiem festivāla brīžiem (to skaitā laikam esmu arī es). Jā, Efterklang vairs nesaucas par Efterklang, bet gan par Liima, tāpat nedaudz mainījies ir arī grupas sastāvs un pat skanējums, bet, domāju, ka viņu cienītājiem par šo mūziķu spējām jau sen vairs nav šaubu. Pie tam, šopavasar iznākušais Liima debijas albums ir viens no pagaidām interesantakajiem šī gada ierakstiem, tāpēc ar viņiem noteikti nenāktu par ļaunu iepazīties arī tiem, kas iepriekš neko nav dzirdējuši ne par Liima, ne Efterklang.
Staņislavs Fisenkovs, Intro.lv žurnālists: Dāņu apvienību Efterklang es iepazinu tikai 2012. gadā, kad tika izdots viņu albums Piramida. Gadu vēlāk viņi gan paviesojās Positivus, gan paziņoja par savas darbības beigām, kas nebija patīkamas ziņas, jo no viņiem gaidīju daudz. Jau pagājušā gada beigās, kad Rīgā viesojās Liima, sapratu, ka par Efterklang beigām nav iemesla skumt, jo viņi savu darbību ir turpinājuši, tikai citā formātā. Viņu debijas albums ir visnotaļ izdevies, un šķiet, ka viņiem priekšā gaidāma lieliska karjera. Jauno projektu Liima pašam vēl nav sanācis redzēt dzīvajā, tādēļ nepalaidīšu viņus garām Positivus festivāla ietvaros.
Jana Udovenko, Intro.lv žurnāliste: Kad 2014. gada sākumā Efterklang izziņoja savu pēdējo koncertu, daudzi sabēdājās, ka lieliskajai dāņu trijotnei pienākušas beigas. Kā apgalvoja grupa pati, tas bijis tikai viena posma noslēgums un jauna posma sākums. Vienu no šiem jaunajiem posmiem sauc Liima, kuri paspēja paviesoties Latvijā jau pagājušogad. Tiem, kas šo koncertu neapmeklēja, ļoti silti iesaku aizdoties uz viņu uzstāšanos Positivus festivālā, jo līdzīgi kā Efterklang laikos, puiši nemitīgi turpina eksperimentēt ar savu mūziku, piedāvājot ko pavisam jaunu un nedzirdētu. To pierāda arī Liima šogad izdotais debijas albums, kas virspusēji šķiet makten jocīgs, taču apslēpj daudzslāņainas skaņu ainavas, ko grupa noteikti mēģinās uzburt arī starp Salacgrīvas priedēm.
Iepriekšējie Ceļš uz Positivus sērijas raksti: