Reģistrēties?

MEKLĒTĀJS UN ATRADĒJS

TUVĀKIE NOTIKUMI

NOVEMBRIS
23: Camouflage, Palladium koncertzāle
DECEMBRIS
06: Efterklang, Tu jau zini Kur.
JANVĀRIS
29: Kautkaili, Palladium koncertzāle
Viss kalendārs »
Labprāt uzklausīsim jūsu mūziku —
sūtiet to mums!

Ieskats mūzikas izdevniecībās: 4AD

Alise Stefanoviča, 2011. g. 4. septembrī

4AD nav tikai izdevniecība — tas ir brends un patstāvīgs mūzikas žanrs. Vārds, kuru nav nepieciešams pieteikt. Un tomēr — kas ir šī leibla pamatā?

Izdevniecība radusies 1979. gadā, Londonā. Idejas autori Ivo Vats Rasels un Pīters Kents sākumā izveidoja Axis Records, taču uzzinot, ka šāds nosaukums jau ir aizņemts, pēc vairākiem variantiem tas tika nomainīts — sākot no 1980 FORWARD, beigās nonākot līdz 4AD.

Pēc gada Pīters Kents pārtrauca darbību šajā izdevniecībā, tā vietā izveidojot savu kompāniju, tādēļ 4AD vadība pilnībā nonāca Rasela rokās.

90-tajos gados 4AD atvēra savu filiāli Losandželosā, līdz ar to kompānija kļuva atzīta ne tikai Eiropā. ASV grupas nesa izdevniecībai lielus panākumus.

4AD ir pazīstama ar savu zīmīgo skanējumu — tā apvieno dažādus sapņainās mūzikas žanrus, bet unikālu šo kompāniju padara fakts, ka tai ir pašai savi producenti un skaņu inženieri, kas ierakstiem piedod savus vaibstus. Tāpat noteikti nedrīkst nepieminēt Ivo Vata Rasela ietekmi — tas ir vīrs, kuram par mūziku ir izveidojusies sava vīzija, un viņš vienmēr ir zinājis, kādu rezultātu viņš sagaida no savas izdevniecības grupām.

Jāpiebilst, ka 80-tajos gados izdevniecība vairāk orientējās uz gotisko roku, bet 90-tajos pārsvarā tika izdoti drīmpopa/šūgeiza ieraksti. Bieži vien tiek uzskatīts, ka īstais, oriģinālais 4AD skanējums bija tieši 80-tajos gados.

1999. gadā Ivo Vats Rasels pārdeva kompāniju izdevniecībai Beggars Group, līdz ar to 4AD ‘’klasiskais periods’’ bija pilnībā beidzies. Lai arī izdevniecības slavenais vārds joprojām liek tai izdot augstas kvalitātes albumus (Bon Iver, Tune Yards u.c.), tomēr ar iepriekšējo skanējumu tam ir maz sakara, varbūt tikai tādas grupas kā Blonde Redhead, The Big Pink un Deerhunter spēj daļēji atdzīvināt šo leģendāro skanējumu.

Muzikālais materiāls

Cocteau Twins / This Mortal Coil

Viena no slavenākajām šī leibla grupām Cocteau Twins ir klasisks ēteriskās mūzikas paraugs. Šī apvienība ir kalpojusi par iedvesmas avotu daudzām citām līdzīga žanra grupām. Grupas vizītkarte ir solistes Elizabetes Frēzeres soprāna balss, kurai viņa pielietoja glosāliju — runas vai dziedāšanas tehniku, kurā tiek izmantoti dažādi beznozīmīgi zilbju savienojumi, kuri tikai audiāli atgādina saistītus teikumus, to ritma un struktūras dēļ.

Lorelei (Treasure, 1984)

Savukārt This Mortal Coil ir paša Ivo Vata Rasela veidota grupa ar Džona Fraiera līdzdalību, taču tai ir bijuši daudzi palīgmākslinieki, kuri saistīti ar 4AD, tostarp arī Elizabete Frēzere. Grupa izpelnījusies atzinību par dažādu 60-to un 70-to gadu dziesmu kaverversijām, tostarp arī klasisko Tima Baklija dziesmu Song To The Siren, kura ir viena no visbiežāk kaverētajām dziesmām.

Song To The Siren (It'll End In Tears, 1984)

Dead Can Dance

Austrālijas neoklasiskās mūzikas apvienība, kas izceļas ar savu neparasto muzikālo daudzveidību — to pat ir grūti ielikt kādos žanra rāmjos. Viņi ir vieni no pasaules mūzikas (world music) pionieriem. Grupa apvieno sapņainas skaņas, gotiku, klasisku, kā arī dažādus tradicionālos un senos mūzikas elementus no visas pasaules.

Ocean (Dead Can Dance, 1984)

Bauhaus

Bauhaus, kuru mūzikā manāmas postpanka, krautroka un glemroka iezīmes, tiek uzskatīta par pirmo gotiskā roka grupu. Viņu debijas albums tika laists klajā 4AD paspārnē. Lai arī kritiķi to apveltīja ar negatīvām replikām, tas spēja iekļūt starp populārākajiem albumiem tajā gadā, kā arī kļuva par pirmo gotisko ierakstu.

God in an Alcove (In The Flat Field, 1980)

Pixies / Breeders

Leģendārā amerikāņu alternatīvā roka grupa, kurai piemīt savdabīgs pankroka un sērfroka apvienojums un tobrīd oriģinālā dinamika (mierīgs pants, agresīvs piedziedājums) ir ietekmējušas gandrīz visas alternatīvās grupas. Lai arī sākumā Rasels par grupu izteicās ne pārāk pozitīvi, tomēr tā kļuva par ļoti atzītu, it īpaši Eiropā.

Where Is My Mind (Surfer Rosa, 1988)

Savukārt The Breeders radās, Pixies basistei Kimai Dīlai, kuru Frenks Bleks (Pixies līderis) izmeta no grupas, uzaicinot grupas Throwing Muses ģitāristi un savu dvīņumāsu Kelliju Dīlu. Abu māsu vokālās harmonijas rada sirreālu “kaķu kora” efektu.

Cannonball (Last Splash, 1993)

Lush

Viena no pirmajām šūgeiza grupām, kas drīzāk spēlē popsīgāku šī žanra mutāciju, radusies 1987. gadā Londonā. Pirmos divus albumus ieturējuši šajā stilā, taču trešajā, pēdējā albumā, pievērsušies tolaik ļoti aktuālajam britpopam. Lush izjuka, jo grupas bundzinieks 1996. gadā izdarīja pašnāvību, tiesa, oficiāli par grupas izjukšanu tika paziņots tikai 1998. gadā.

For Love (Spooky, 1992)

His Name Is Alive

Viena cilvēka veidots projekts no ASV, savu debiju piedzīvojis 1990. gadā. Pāris gadus mēģinot tikt 4AD, bet allaž tiekot atraidītiem, viņiem tomēr izdevās iecerētais, kaut arī albums tika pārveidots Ivo Vata Rasela gaumē — tas bija viens no tā gada labākajiem albumiem. Sākot ar trešo ierakstu mūziķis pats varēja izpausties, līdz ar to viņa plašā mūzikas gaume ļāva izveidot ļoti interesantus ierakstus.

How Ghosts Affect Relationships (Livonia, 1990)

Red House Painters

Rokgrupa no Sanfrancisko, kas tiek uzskatīti par vienu no slowcore jeb sadcore aizsācējiem, savu 90 minūšu demo rakstīja trīs gadus, līdz tas nonāca Ivo Vata Rasela rokās. Klausoties 8 minūšu ievadošo eposu 24, kas, netipiski grupas galvenajam virzītājspēkam, dziesminiekam Markam Kozalekam, runā par novecošanas problēmām, nevis par sirdssāpēm. Ivo Vats Rasels saprata, ka tā ir tik lieliska dziesma, ka ar grupu ir jānoslēdz līgums. Red House Painters skanējumā tiek apkopoti depresīvi tektsti ar šķietamām nemelodijām, kuras papildina gari, kjūriski ģitāras drouni. Pēc grupas izjukšanas Marks Kozaleks turpina spēlēt solo koncertus, bet studijā savas ambīcijas apmierina kā grupas Sun Kil Moon līderis.

24 (Down Colorful Hill, 1992)

The Birthday Party

Pirmā muzikālā apvienība leģendārā Nika Keiva karjerā. Austrālieši pārstāvēja postpanka žanru, kas atšķīrās ar savu drūmumu, kā arī neparastais Keiva vokāls piešķīra skanējumam baisu pieskaņu. Grupa, kura tā arī īsti nepiedzīvoja slavu, ir atzīta par ietekmi daudzām slavenām apvienībām, tostarp, piemēram, My Bloody Valentine, Deerhunter, LCD Soundsystem u.c., pateicoties saviem mežonīgajiem, bet absolūti lieliskajiem koncertiem.

Release The Bats (It's Still Living, 1985)

A.R. Kane / M|A|R|R|S

A.R. Kane — britu alternatīvās deju mūzikas duets, kas veidojis pamatu dažādiem 90-tajos gados populāriem mūzikas stiliem kā drīmpops, triphops, postroks un acid house, bet pašu grupas skanējumu ir ļoti grūti raksturot — tas to padara par vienu no nenovērtētākajām grupām ne tikai leiblā, bet vispār.

The Sun Falls On The Sea

M|A|R|R|S ir A.R. Kane un Colourbox apvienojums, kas izdeva tikai vienu singlu Pump Up The Volume. Jāatzīst, ka visiem reiveriem šie 4 vārdi izsaka daudz, jo tieši šī dziesma uzsāka otro “summer of love”.

Pump Up The Volume (1987)

Pale Saints

Grupa, kas sāka kā Primal Scream ietekmēta džanglpop grupa, vēlāk prata pielāgoties modīgajām tendencēm un kļuva par vienu no zināmākajām shoegaze grupām. Pirms albuma In Ribbons grupai kā otra vokāliste un ģitāriste pievienojās bijusī Lush līdere. Šim faktam ir liela nozīme, jo abu grupu skanējumā ir redzamas līdzīgas iezīmes, jo gan Lush, gan Pale Paints pārstāv shoegaze popsīgo pusi.

Throwing Back The Apple (In Ribbons, 1992)

Mojave 3

Kad vienai no šūgeiza top blicēm Slowdive 1995. gadā beidzās kontrakts ar Creation Records (par šo kompāniju arī drīzumā lasīsiet šajā sadaļā), tad grupa nolēma mainīt stilistiku un savu nosaukumu. Mojave 3 spēlē tajā pašā dream pop žanrā, tikai vairāk orientējoties uz alternative country un folkmūziku, līdzinieki varētu būt Mazzy Star.

In Love With A View (Ask Me Tomorrow, 1995)

Throwing Muses/Belly

Vēl viena grupa, kuras vārds komentārus alternatīviķiem neprasa, ir Throwing Muses. Muzikāli, manuprāt, grupa varētu būt līdzīga Pixies, savas izcelšanās un stila dēļ. Interesanti, ka augsti vērtētais debijas ieraksts ir pirmais amerikāņu albums kompānijas katalogā. Albumi, kas iznāca deviņdesmito gadu sākumā, spēja gūt salīdzinoši ievērojumus komerciālos panākumus.

Bright Yellow Gun (University, 1995)

Belly ir bijušās Throwing Muses dalībnieces Tanjas Donelī (viņa kādu laiku spēlēja kopā ar māsām Dīlām grupā The Breeders) vadītais projekts, kas izcēlās ar popsīgāku skanējumu nekā abstraktie un inovatīvie Throwing Muses. Grupa reizēm tiek uzskatīta par viena hita brīnumu, jo dziesma Feed The Tree prata iekarot ASV Modernā Roka topa pirmo vietu.

Feed The Tree (Star, 1993)

Šajā rakstā īpaši tika izceltas grupas, kuras īstam 4AD drēbes zinātajam komentārus neprasa, bet kompānija ir izcēlusies ne tikai ar lieliskām kulta grupām, bet skaidrs, ka Ivo Vats Rasels mums ir piedāvājis arī daudzus citus mazāk zināmus, bet ne mazāk interesantus projektus. Piemēram, Dif Juz — grupa, kura spēlēja postroku jau astoņdesmito gadu sākumā, darkwave apvienība Clan of Xynox, šūgeizeri The Glee Club, trokšņainie Rema Rema, alternatīvā roka varoņi Scheer un that dog, indīgie zēni un meitenes Ultra Vivid Scene, avangardie deju mūzikas varoņi The Wolfgang Press, tāpat vienu no saviem albumiem 4AD paspārnē izdeva vieni no amerikāņu deviņdesmito gadu milžiem Unrest un daudzi citi.

Unrest Make Out Club

Dif Juz — No Motion

Clan Of XymoxA Day

The Glee ClubBlame

Rema RemaRema Rema

ScheerWish You Were Dead

Ultra Vivid Scene feat. Kim DealSpecial One

Wolfgang PressA Girl Like You

 

Aiznākajamā svētdienā lasiet Rūdolfa Sietiņa rakstu par kādu īpaši jautru mūzikas izdevniecību!

Tavs komentārs